INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Är det någon som kan rekommendera ett bra CRM?

Som jag tidigare har skrivit så är det inte på systemet vi bör lägga fokus. Inget system eller verktyg är bra om det inte finns en plan för hur det ska användas.

Oliver Lopez

I denna rubrik skulle vi kunna byta ut CRM mot Marketing Automation eller andra system. Problemet kvarstår för frågan är felställd. Att be om en rekommendation av ett system utan att berätta mer är inte rättvist mot någon. 

 

Behöver du ett system? 

Det första som bör ske innan vi börjar leta system eller verktyg är att ställa oss frågan om vi överhuvudtaget behöver ett system, eller om vi klarar oss bra utan? Dessutom bör vi ställa oss frågor som kopplar mot resultatet av att använda systemet. Finns det inget mål med systemstödet så vet vi ju aldrig om vi är framgångsrika och om verktyget har hjälpt oss med det vi ville, eller hur?

Här följer några frågor som du kan ta med dig inan du ställer frågan i rubriken nästa gång (jag tar CRM som exempel nu):

  • Hur jobbar ni med er försäljningsprocess idag?
  • Gör ni många affärer eller ett mindre antal under året?
  • Behöver ni få in produktkoder i systemet?
  • Skall det kopplas mot andra system?
  • Vill ni kunna fakturera från CRM:et?
  • Är det en säljtavla ni vill kunna se och jobba mot som är det viktiga?
  • Ska CRM:et vara dynamiskt och anpassa sig efter användarna och inte tvärtom?

Dessa frågor är bara några exempel över vilken typ av reflektion som behövs för att kunna ställa rätt frågor på t.ex. LinkedIn där frågor kring systemtips dyker upp med jämna mellanrum.

 

Vilket är slutmålet med att köpa systemet?

Finns det en plan med att köpa in ett system eller är det "order uppifrån" som gäller? Finns det inga tydliga mätetal på vilka resultat verktyget skall stötta så kan du lika väl jobba med excel. I en tydlig strategi bör det finnas med en plan för hur genomförandet skall se ut. I denna plan finns ibland ett verktyg med och ibland inte.

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en marknadsansvarig på ett företag som hade fått direktivet att generera x tusen leads under 2017. Det var det enda direktiv som fanns, inte hur, inte vem... Tyvärr hör detta mer och mer till vanligheterna idag. Hur ska ett system kunna lösa ett problem av sig självt. Det är lika galet som att tro att robotar kommer att ersätta säljare inom överskådlig framtid (de säljare som skapar värde vill säga).

 

Tydlig ROI eller ingenting alls!

Jag är av den fullständiga övertygelsen att en investering ska ge avkastning, annars är det enbart en kostnad. Vad är det som gör någonting dyrt? En investering som inte ger avkastning kanske? Eller en produkt som kostar pengar men dör vi inte ser värdet. Hur kommer det sig annars att två likvärdiga kunder i storlek, omsättning och organisation tycker att samma investering är dyr och billig? Jo en av kunderna (det är två av våra kunder jag pratar om), tänkte längre och hade en avkastningsplan. Den andra kunden hade det inte. Nu lyckades båda hitta värde till slut men det tog lite tid...

Vill du prata mer om ROI och investeringar som kan ge ditt företag avkastning? Boka ett möte med oss och kom förbi på en kopp kaffe!

 

Kontakta oss

Oliver Lopez

Mest läst