Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Försäljningschefen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Har du funderat på vad det är som gör att två försäljningschefer kan vara så olika? Typen med piskan som hela tiden är på dig om hur du ska sköta ditt jobb och inte lämnar dig ifred, eller den andra typen som låter dig sköta ditt.

Båda dessa säljchefer agerar på olika sätt, beroende på hur du levererar. Ligger du på budget och har en hög aktivitetsnivå så är allt bra, även om chefen med piskan kan vara på dig ändå.

Skulle du INTE leverera däremot, kommer även den "mjuke" säljchefen börja analysera vad du gör på dagarna och sätta upp hårdare och tydligare mål som x möten per vecka, x offerter ute m.m.

Min åsikt är att säljchefen skall finnas där som stöd och bidraga med sin egen erfarenhet för att underlätta vägen mot mållinjen, som allt som oftast är att få ett påskrivet avtal

Detta kan vara nog så besvärligt i den kvartalshysteri vi lever idag. VD stressar säljchefen som sedan stressar säljaren, för att man ska få in de där sista affärerna innan kvartalet stänger. Tyvärr blir följden ibland att man pressar kunden till att avböja och inte köpa.

Vad har du för erfarenheter av försäljningschefer och deras agerande?

Oliver Lopez

Mest läst