INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Börja i rätt ände

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Ofta letar vi efter säljutbildningar för att vi vill ha en uppfräschning och ny motivation. Inget fel i det men jag vill höja ett varningens finger för att hamna i fällan som vi så ofta gör, nämligen att göra en temporär insats istället för att ta tag i grundproblemet.

Låt säga att vi har ett säljteam som inte levererar som de borde göra. Vi utgår då ifrån att säljarna ska gå en utbildning och få lite nya idéer och motivation. Tänk om det inte är säljarna det är fel på?

Tänk om det är produkten som är felpositionerad på marknaden? Kan det vara så att säljchefen inte coachar på rätt sätt utan pressar säljarna på ett negativt sätt? Jag har alltid förespråkat en genomgång av nuvarande situation och förutsättningar innan jag börjar coacha eller utbilda.

Vad känner du inför en läkare som direkt skriver ut medicin till dig när du klagat på smärtor under en längre tid? Skulle du inte hellre vilja att han undersöker dig först, för att sedan göra en analys på vad det kan vara för fel? Tänk om han skriver ut fel medicin? Även om det är rätt medicin, så är det verklös om man tar den tillräckling länge. Det är samma sak inom försäljning.

Oliver Lopez

Mest läst