INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Att genomföra förändringar

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Jag satt och läste en artikel kring säljprocesser och varför 75% av dessa, enligt en amerikansk studie, inte används efter implementation och kom över följande intressanta fakta:

Enligt en bok av David Rock (Your Brain at Work), sker förändringar i hjärnan så fort vi blir medvetna om att en ny process och ett nytt sätt att jobba på skall till. Det som händer är att människan reagerar negativt inför all förändring, detta ligger i vår natur. Den mänskliga hjärnan slår bakut inför att lära sig nya mönster

Så hur kan vi motverka detta och få säljare att ta till sig nya metoder och hur kan vi se till att dessa börjar användas?

Några exempel är:

1. Välj de bästa säljarna och låt dessa vara med i pilot tester. Lyft dessa individer när de har lyckats

2. Låt säljarna vara med och utforma säljprocessen, det är trots allt de som skall använda den

3. Ha avstämningar mellan säljchefer och säljare för att ta reda på hur processen används och vad som kan förbättras

4. Påvisa ökad effektivitet och ökat antal affärer med bra utfall löpande, för att förstärka vinsten med att implementera den nya processen

Oliver Lopez

Mest läst