INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Att vara en bra förlorare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Att vara en bra vinnare är svårt, så även att vara en bra förlorare. I klippet ovan från Dagens Industri skriver Lowe Brindfors ett öppet brev till IKEA, kunden man pitchade för nyligen. De som tappade kunden var Forsman & Bodenfors och de som vann var Åkestam Holst.

Det kan tyckas onödigt eller rent av löjligt att göra det som Lowe Brindfors gör här men samtidigt kommer man ihåg det. Att vara en stor förlorare lönar sig i längden.

För att göra en koppling till säljets värld så skulle det kunna vara att man efter en förlorad affär tackar kunden och önskar lycka till med valet av leverantör. Alltför ofta har jag själv varit med om konkurrenter som pratat illa om mitt företag, ibland framgångsrikt men oftast med en bitter eftersmak. Det är få kunder som anser det vara ett professionellt agerande.

Gällande att vara en bra vinnare, så kan detta vara lika svårt. Att vara nöjd, självsäker men även ödmjuk är en konst. Vi har säkert alla trillat dit när vi känt oss oslagbara, för att någon månad senare inte leverera vår budget och landa med en duns i verkligheten igen.

 

Oliver Lopez

Mest läst