Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Jobbar du med försäljning?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

75676048Försäljning eller inte?

Efter att ha jobbar inom sälj i snart 15 år, har jag haft fördelen och turen att prova på olika sorters försäljning. Mitt första säljjobb var som telefonförsäljare, där jag sålde tvättmedel över telefon. Min målgrupp var ensamföretagare i hela landet. Jag har efter det sålt produkter och tjänster inom IT, Telekom och Media. Jag har även hunnit med en internationall omgång, där jag jobbade som KAM för ett par konton i Latinamerika.

Jag gillade aldrig riktigt KAM tjänsterna jag har haft. Med risk för reaktioner så anser jag inte det vara riktig försäljning. En säljare som inte behöver leta nya kunder och ringa till nya kontakter som inte känner till dig, är inte en säljare. Affärsman absolut, projektledare ja visst, men säljare, nej. Det finns inte så många av oss kvar därute som jobbar med riktigt sälj. De flesta vill ha någon form av förvaltande roll.

En av de största missuppfattningarna är att vi säljare försöker tvinga våra kunder till beslut och att vi pratar omkull dessa. Det är inte sant. En duktig säljare behöver inte det. En duktig säljare leder sin kund under säljprocessen. En duktig säljare vill nå ett mål med sin kund som båda är nöjda med, men en duktigt säljare har drivit processen, inte blivit styrd.

En annan missuppfattning är att vi som jobbar med komplexa lösningar kan inte jobbar med nyförsäljning. Ursäkta mig men det är att fara med total osanning. Oavsett storlek på prospekt eller kund så kan du driva nyförsäljning. Att det sedan finns stora skillnader på hur du driver en säljprocess med komplexa produkter och tjänster, jämfört med enklare lösningar är en annan sak.

Speciellt i dessa Sales 2.0 tider är det viktigare än någonsin att fortsätta att bearbeta kunder proaktivt och inte sitta och vänta på att kunderna kontaktar oss!

Oliver Lopez

Mest läst