INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Hur gick det här kundmötet?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Ett exempel ur verkligheten

Jag bokar in ett möte med en kund och får möjligheten att presentera mitt företag och våra erbjudanden på plats inför den person som tar beslut gällande de produkter och tjänster jag säljer. Bra jobbat säger jag till mig själv. Dagen för mötet kommer och jag är på väg i bilen, laddad och redo. Jag går igenom mötet i huvudet för att skapa en positiv bild inför presentationen jag precis skall hålla. Efter att ha parkerat bilen går jag in i receptionen och anmäler mig.

Kunden kommer ut och möte upp mig och vi åker upp i hissen till mötesrummet. Vi småpratar lite på väg mot rummet och jag accepterar erbjudandet om en kopp kaffe. Vi sätter oss vid konferensbordet och jag tar upp min dator för att förbereda mig på presentationen jag precis skall hålla. Kunden sitter och väntar och nu kör jag igång.

Presentationen

Min presentation börjar med det vanliga - våra kundreferenser, vår omsättning och var i Sverige vi sitter utspridda. Vi vill finnas lokalt där våra kunder finns, säger jag när jag visar upp slidsen med data kring vårt företag. Det är viktigt att visa att vi är att räkna med, ingen gör affärer med ett litet företag.

Jag har valt ut de produkter som jag vet kunden är intresserad av och fokuserar på dessa. Tiden är knapp och efter 45 minuter är jag fortfarande inte klar med min presentation. "Hur lång tid tänkte du köra", frågar kunden. "En timme?" "Ok." Inte mer än så för efter detta mötet har jag ett till.

Avslutningen

En kvart senare är jag klar och kunden tackar mig för en intressant presentation. Han lovar att återkomma. Jag går ut i bilen och antecknar det jag fick reda på från mötet. Han sa inte så mycket men lite information fick jag med mig. De har behov av det jag säljer och jag tror att jag valde rätt produkter att lyfta fram.

Utfallet

Ni som har följ med i bloggen vet nog svaret på hur den här berättelsen slutar. Den slutar inte alls i värsta fall. Detta möte kan leda till en säljcykel på flera år om ingen agerar.

Frågor:

  • Vad gjorde vi för fel?
  • Är detta ett vanligt scenario även för er läsare?
  • Vill du förbättra dina möjligheter att genomföra bra kundmöten?

 Ladda ner din checklista inför kundmötet här: Bli strukturerad!

 

Oliver Lopez

Mest läst