Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

5 saker som optimerar din försäljning

I detta inlägget vill jag försöka att bli väldigt konkret och presentera 5 saker som kommer att optimera din försäljning, oavsett vad det är du säljer och vilken bransch du är i.

Oliver Lopez

Här följer 5 saker du kan göra redan idag för att optimera din försäljning:

 

1. Innan du lämnar det första kundmötet - boka en uppföljningsaktivitet!

Vi gör detta för att vi vill säkerställa att kunden är intresserad av att träffa oss igen. Vi vill ha ett kvitto från kunden på att vi har tillfört värde och att vi är värda att träffa igen.

 

2. Kvalificera bort sämre affärsmöjligheter tidigt i säljprocessen

Vi vet att genom att fokusera på de initiala delarna i processen och inte bara i slutet, vinner vi många timmar och sparar mycket pengar. En av de största utmaningarna som finns inom försäljning är att vi slösar bort vår tid på fel saker.

 

3. Ställ gärna frågor men håll det på en acceptabel nivå

Kunden (speciellt om det är en beslutsfattare), har ingen tid att sitta och lyssna på dig när du ställer frågor om sådant som du kan ta reda på själv innan mötet. Använd tiden väl, du kanske bara får en chans.

 

4. Kom väl förberedd

Se till att vara påläst om kunden och branschen innan du genomför ditt förstamöte. Inget är så tröttsamt som en säljare som inte har orkat göra sin hemläxa.

 

5. Sälj insikter

Kunderna vill prata med affärspartners. De vill ha en dialog som är på deras egen nivå. För 10-15 år sedan handlade försäljning om att sälja produktfeatures, efter det började alla prata om lösningsförsäljning, eller solution selling. Det som jag förespråkar är att sälja insikter. Du bör ha så mycket kunskap med dig till mötet med kunden att de känner att de har lärt sig någonting efter att ha träffat dig. Ställ dig frågan - "Om jag hade tagit betalt för mötet, skulle jag då ha fått betalt?". Kan du inte svara ja på den frågan, då har du lite att jobba på.

 

Frågor att ställa dig:

  • Hur förberedd är du?
  • Vilken typ av försäljning utövar du?

 

Intäktsgeneratorn 1.0

Fyll i vår "Intäktsgenerator" och ta reda på hur mycket pengar du förlorar varje månad 💸

Räkna på hur mycket du kan öka din försäljning om du ökar konverteringsgraden i olika steg i säljprocessen.

STRUCTSALES "INTÄKTSGENERATOR"

 

 

Oliver Lopez

Mest läst