INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Här var det inte många rätt

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Jag har tidigare pratat om hur viktigt det är att respektera kundens tid men inte be om ursäkt för att man kontaktar kund, så länge man har ett relevant erbjudande och kan berätta något av värde.

Att utgå ifrån sin egen agenda utan att på något sätt göra sitt förarbete är sällan ett optimalt sätt att ta en första kontakt på. Med detta i åtanke skulle jag vilja klippa in ett mail (anonymt) från ett företag som säljer telefonitjänster, adresserat till mig.

"Hej Oliver,

Mitt namn är xxxxxxx och jag arbetar som säljare på xxxxxx AB, en telefonileverantör som verkar mot telefonintensiva företag på den svenska marknaden. Tack vare låga samtalspriser och hög kvalité har vi många nöjda kunder inom detta segment. Allt jag behöver för att kunna presentera ett förslag är samtalsstatistik (antal minuter lokalsamtal/månad och antal minuter mobilsamtal/månad). Jag återkopplar till er inom kort för att höra om intresse finns."

Då ska vi se...

1. Att verka mot telefonintensiva företag på den svenska marknaden? Det är en ganska bred målgrupp och låter som att det är generellt riktat.

2. Jag blir efter det imponerad över att de har både låga priser och hög kvalitét (vad är hemligheten?). Vilket segment talar han om förresten? Telefonintensiva företag? Ok.

3. Nu fortsätter säljaren med att fråga mig efter mitt samtalsmönster så att han kan ge mig en offert. Ursäkta men borde inte du veta hur "telefonintensiva " företag ringer?

Tyvärr är det den här sortens kommunikation som ger säljare ett dåligt rykte. Detta för att säljaren i fråga varit för lat för att ta reda på ett antal saker. Istället hade mailet kunnat se ut såhär:

"Hej, jag heter xxxx och jobbar på xxxxxx AB. Vi vet att mindre företag, som ditt eget, kanske inte har de volymer som större företag har. Däremot har vi hos andra småföretagare sett, att det finns ett stort behov av flexibla tjänster, då man t.ex. kanske inte har någon som sitter i en växelfunktion och svarar i telefon under kontorstid. Kostnaden av att missa ett inkommande samtal för att du sitter i möte, kan vara väldigt hög.

Jag skulle därför vilja kontakta dig för att under ett kort telefonsamtal berätta hur vi jobbar mot mindre företag och vilka resultat vi har uppnått. Har du möjlighet att boka upp 10 minuter under nästa vecka?"

Frågor:

- Skulle han kunnat ha formulerat sig annorlunda men haft samma budskap?
- Hur kommunicerar ni själva i mail till potentiella kunder?

Oliver Lopez

Mest läst