INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Tre aktiviteter som gör dig till en modern säljare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Astro-list-56041643196_xlarge

Att jobba med försäljning 2013 är inte som det var förr. Kunderna är otåligare idag och tillåter inte lika mycket slöseri med sin tid. Dessutom kan de ta reda på det mesta om oss själva redan innan vi tar kontakt.

Detta innebär att det är viktigare än någonsin att vi skiljer oss från mängden. Här följer tre åtgärder som kommer att få dig att uppfattas som en seriös affärspartner istället för ytterligare en säljare i mängden.

1. Våga utmana status quo

Bara för att vi har gjort på ett sätt de senaste åren, betyder det inte att vi har gjort rätt saker. De säljmetodiker som fungerade förr kanske behöver förnyas och uppdateras när vi nu går in i den sociala åldern med stormsteg. Vi måste var mer pålästa och komma med påståenden istället för att fråga så mycket. Tillför vi inte värde så försvinner vi i mängden.

2. Sälj insikter

Leverera något av värde, annars är du inte värd någonting själv. Ställ dig frågan om ditt senaste kundmöte var så bra så att kunden hade kunnat tänka sig att betala för det. Är svaret nej, då är det bara gör om gör rätt som gäller. Känner kunden att han kan lära sig någonting av dig eller "kräks" du bara på dina kunder?

3. Utgå från kundens köpprocess

Att prata säljprocesser är någonting vi har gjort i många år nu. Är det inte dags att utgå ifrån var kunden befinner sig i sin köpprocess? Är det inte dags att lära oss kundens köpprocess innan vi applicerar vår egen säljprocess? En såpass stor del av vår säljprocess har att göra med hur kunden agerar, att vi inte har råd att inte bry oss om den längre.

Vill du se hur du ligger till kan du göra vårt säljtest här:

Frågor:

- Hur jobbar du annorlunda med försäljning idag jämfört med för 5 år sedan?

- Känner du dig som unik i det du gör?

- Fokuserar du på din egen eller kundens process?

 

Oliver Lopez

Mest läst