INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Sex saker dina kunder tänker om dig under din säljpresentation

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

ID-100114874

 

Har du någon gång funderat på vad kunden tänker om dig under din säljpresentation? Jag hoppas att du har haft dessa funderingar, annars kan det nog vara dags nu. Att analysera sig själv och utvecklas är en viktig del i en affärsmans resa mot framgång, att bli bättre på att se sina brister är ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis hjälper detta inlägg dig till några aha-upplevelser.

En stor anledning till att vi som jobbar med försäljning uppfattas som irritationsmoment är att vi inte bryr oss om saker som att vara pålästa, förberedda eller ens visa våra kunder den respekt de förtjänar. I rättvisans namn så har även våra kära kunder en förbättringspotential men mer om detta en annan gång, eller varför inte läsa lite om det här i ett tidigare inlägg? Nog om detta, här kommer listan på de fem saker kunden mycket väl kan sitta och tänka om dig under din presentation:

1. Snälla sluta prata om ditt företag!

Jag bryr mig inte om ditt företag just nu, jag vill veta om du kan hjälpa mig med mina problem överhuvudtaget. Använd tiden till att visa mig hur du har hjälpt andra personer i mitt läge, istället för att tråka ut mig med ditt säljtjafs!

2. Hade du tänkt ställa några frågor eller bara prata i en hel timme?

Det vore ju trevligt om du visar att du bryr dig om min situation genom att ställa lite frågor kring min nuvarande verklighet och hur vi just nu fokuserar på olika områden inom företaget. Mycket kan du veta innan vi ses (vilket du inte har gjort dig besväret av att ta reda på ändå) men vissa saker behöver du fråga mig om. Varför finns det ingen säljare som ställer intelligenta och genomtänkta frågor?

3. Varför pratar du om helt andra företag och branscher än min?

När det nu till slut verkar som att du har fattat att du skall utgå ifrån kunden (mig), så begår du nästa stora misstag. Vilket intresse har vi som bemanningsföretag av hur du har hjälpt klädkedjor med sina utmaningar? Det som bygger trovärdighet är när du kan relatera till min bransch och mina utmaningar.

4. Är det verkligen nödvändigt att ha 57 slides?

Hur tänkte du när du satte ihop din presentation? Syftet med första kundmötet är inte att kräkas på mig som kund, eller? Det måste väl vara att visa att du är en partner jag kan tänka mig att jobba med framöver? Spara dina produkt och företagsreferenser tills jag har bett om det! Dessutom undrar jag om ditt mål är att jag ska somna under mötet? Varför så många slides? Varför så mycket text och så få bilder?

5. Berätta en historia för mig, släng inte bara ur dig fakta!

För mig är det mycket lättare att ta till mig det du försöker säga om du gör det i form av en berättelse. Att jag kan relatera till den är ju ännu bättre. Släng gärna in lite humor så jag får skratta samtidigt.

6. Involvera mig gärna i din presentation, fast det kommer ju inte hända...

Att använda en whiteboard eller ett blädderblock ger mig chansen att vara delaktig i din presentation. Vem vet, har du tur så kanske jag tycker att mötet ger mig lika mycket som det ger dig.

Frågor:

- Hur ser dina säljpresentationer ut?

- Vilka verktyg och metoder använder du för att få fram ditt budskap?

Oliver Lopez

Mest läst