Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Kom igång med LinkedIn som säljare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

social försäljning structsales

Content Marketing och Social Försäljning skrivs det mycket om just nu.

Innehållsmarknadsföring, som det heter på svenska, handlar i korthet om hur du kan använda innehåll (content) för att stärka din position som expert inom din domän. Normalt sett initieras detta från marknadssidan men hur kan du som säljare redan idag börja jobba med Inbound Marketing för att stärka dina möjligheter till att göra fler och bättre affärer?

Content Marketing hänger mycket ihop med social försäljning, som är ett annat område där vi som jobbar som säljare behöver bli mycket bättre. Varför ska vi t.ex. ha ett Twitter konto eller en LinkedInprofil som inte ser ut som ett CV? Vad innebär innehållsmarknadsföring för oss som jobbar med försäljning och varför behöver vi det?

Din expertroll är viktigare än någonsin

Idag köper vi av säljare som kan sin sak. Vi vill jobba med en part som förstår oss och våra utmaningar. Vi vill inte se produktpresentationer, vi vill se insikter och vi vill lära oss någonting av våra möten med säljare. Så hur kan du då använda detta nya område som växer explosionsartat i nuläget?

LinkedIn - varför det?

Handen på hjärtat, ser din LinkedInprofil ut som en jobbannons? Det är inget fel i sig men är det ett nytt jobb du söker eller en ny kund. Beroende på ditt svar är utformningen av din profil väldigt annorlunda. Du måste anpassa den efter din potentiella köpare. Genom att gå med i olika grupper där dina kunder finns, kan du följa med i utvecklingen i branschen och se vilka frågeställningar dina kontakter ställs inför. Kanske kan du även ge dig in i dialogen och föreslå lösningar på kundens problem?

Hur kommer vi igång?

Det är på marknadsavdelningen vi oftast initierar skapandet av innehåll, så hur kan vi på försäljningsavdelningen komma igång med vår strategi om inte marknad har börjat med Content Marketing? Det finns många olika sätt att skapa oss en position och bygga vårt personliga varumärke. Här följer några av dessa:

  • Uppdatera din profil på LinkedIn med aktuell information
  • Sprid innehåll som är intressant för dina köpare
  • Sätt upp ett automatiserat kommunikationsflöde med dina köpare

Uppdatera din profil på LinkedIn & sprid innehåll som är intressant för dina köpare

Genom att inte behandla din profil som ett CV utan som en källa för information åt dina köpare, kommer du att få fler och fler besök och följare som till slut blir kunder. Att visa våra potentiella kunder att vi är experter inom vårt område är av yttersta vikt. Känner inte kunderna förtroende för oss och uppfattar oss som rådgivare, då kommer de aldrig köpa av oss. Vi får inte vara rädda för att ge ifrån oss kunskap, samtidigt är det en hårfin balansgång.

Vi vill inte att kunderna tar det vi vet och implementerar det själva. Det är dock implementationen som brukar vara den svåra biten. Att läsa om saker eller att genomföra det vi läser är två helt olika saker. Vi bör ändå veta var gränsen för informations och insiktsspridande går. Den går oftast betydligt längre bort än vi tror. Genom att sprida insikter stärker vi bara vårt varumärke ytterligare och befäster vår position som den rådgivande parten.

Sätt upp ett automatiserat kommunikationsflöde

Att med jämna mellanrum kommunicera ämnen som är direkt kopplade till dina köpares utmaningar och problem, kommer du med tiden att få lön för mödan. Du kommer att ses som en strategisk part och du kommer lättare att få till dina möten, eftersom du redan befäst din position som expert. Dessutom kommer du kunna agera efter hur dina potentiella köpare interagerar med din informationsspridning, vilket ger dig möjlighet att satsa på rätt affärsmöjligheter och lägga tid på rätt saker.

Har din kontakt öppnat dina senaste e-mail, eller kommenterade han på nyheten du spred kring det senaste som hänt i hans bransch och hur det kan påverka honom. Detta görs bäst med systemstöd men fram tills din marknadsavdelning har tagit steget, kan du komma långt på egen hand.

Är du intresserad av hur du kan använda LinkedIn som säljare? Hämta ner vår guide Fem sätt att använda LinkedIn framgångsrikt som säljare.

 

Hämta guiden här!

Oliver Lopez

Mest läst