Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Är Inbound Marketing och Marketing Automation bara trams?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

inbound-markneting-stockholm

Inbound Marketing skrivs det mycket om nu. Vissa tycker att det är trams och bara en repetition av vad som tidigare har funnits under många år. Det är bara traditionell digital marknadsföring. I detta inlägg försöker jag gå igenom skillnaderna mellan traditionell digital marknadsföring och det "nya" sättet att göra saker på.

Två sidor av samma mynt

Att Inbound Marketing har funnits tidigare är egentligen till viss del sant. Digital marknadsföring har funnit under ett antal år nu, men digital marknadsföring börjar bli ett lika brett begrepp i sig som marknadsföring traditionellt har varit. Det är stora skillnader på hur vi jobbar med digital marknadsföring. Från "jag använder ju google analytics", till vi möter och följer upp samtliga våra digitala marknadsinsatser med fokus på resultat och sammankopplande av alla aktiviteter i ett och samma system", är resan väldigt lång.

Många kunder som idag säger att de redan jobbar med Inbound Marketing, har fel. Möjligen är det Content Marketing de tänker på. För Inbound Marketing finns det tydliga riktlinjer och om begreppsförvirringen för Content Marketing är stor, så är den minst lika stor för Inbound.

  • Inbound Marketing handlar om att i ett tydligt flöde (som det i bilden ovan), fånga upp surfare som besöker din blogg.
  • Du driver trafiken till bloggen genom att posta ett inlägg på t.ex LinkedIn i någon av grupperna du är med i.
  • Syftet med posten är att få intresserade läsare att läsa mer om vad du skrivit på din blogg.
  • Lyckas du även där som klickar sig besökarna vidare till en landningssida och fyller i ett formulär.
  • Resultatet är att läsaren får det material hon vill ha och du får ett nytt lead.

Marketing Automation vs Inbound

Det som händer sedan (eller bör hända kanske jag ska säga), är att du hamnar i ett flöde där vi som leverantör kommunicerar med dig inom det område du visat intresse. Detta är Marketing Automation och inte att förväxla med Inbound. Inbound Marketing är egentligen sättet vi driver trafik till sajten för att sedan konvertera dessa till leads. Marketing Automation är steget efter, då vi börjar bearbeta dessa leads i våra flöden. Jag anser att vi oftast behöver jobba med både och. Är det så att vi har extremt mycket trafik till vår sajt redan idag, kanske automation är viktigare, annars är Inbound extremt viktigt. Utan trafik kan vi ju inte konvertera. Inbound Marketing är bl.a bloggande. Det är via din blogg du väcker intresse. Ett flerta Marketing Automation därute har inte helheten. I den senaste rapporten från Venture Beat kan du läsa om en jämförelse mellan de olika leverantörerna som finns.

Det där funkar inte!

Ibland stöter vi på kunder som har "provat allt redan". Vi har testat mailutskick men det är bara spam och ingen öppnar mailen. Dessutom har vi Google Analytics så vi mäter vad som händer på sajten.

Jag har ett par synpunkter på detta. En är att det självklart inte ger ett tydligt och mätbart resultat om vi inte knyter ihop de aktiviteter vi gör på nätet. Tänk om vi kan följa en kontakt från LinkedIn, till vårt blogginlägg, till ett antal sidor på vår sajt. Att följa samma kontakt när hon fyller i ett formulär och hämtar ett Whitepaper. Ett uppföljningsmail skickas och även här hämtar hon ner dokumentet. Visst låter det spännande?

Ta tanken längre och koppla detta mot ROI och dina affärsmål. Det finns en anledning till varför våra bästa projekt är de som initieras med ägare eller VD på företag, här pratar vi affärsvärde och hur en investering i konsulter och verktyg ger ett positivt resultat på sista raden. Det positiva resultatet kan vara en ny kund, eller för de flesta av våra kunder, ett lead som vi träffar för att sedan göra affärer med!

Vi jobbar med komplex försäljning, ingen köper av oss på nätet!

Precis som våra kunder då alltså? Vårt fokusområde är företag med komplexa produkter och tjänster, med långa säljcykler och seniora säljare. Jag vill påstå att det framförallt är här Inbound gör skillnad. Eftersom 80% av alla köp inom B2B idag startar med en Googling är sannolikheten att även dina kunder börjar sin digitala resa här, eller kanske är du annorlunda? Jag har tidigare skrivit om varför Inbound Marketing är bra för komplexa lösningar här.

Benchmarktal - vad är bra?

Vi brukar säga att en bra CTR (klickfrekvens) på ett mailutskick ligger på 3-5 %. I de riktade utskick vi gör mot våra leads har vi en bit över 20% på ett flertal av dessa! 20%! Detta tar jag upp på möten som ett bevis på att det fungerar! Av de som hämtar vår rapport kring insiktsförsäljning, en landningssida som har en konverteringsgrad på 45%, hämtar 6 av 10 även de efterföljande mail som kommer som del av vårt workflow. Det är bra siffror men bakom detta ligger långt och ihärdigt arbete, research och förberedelse. Att det som läses uppskattas beror på den tidsinvestering vi gjort i våra PDF:er och mail. Så den som inte tycker att mailutskick fungerar, får gärna ringa mig och diskutera detta. Mitt telefonnummer är 0767-836400.

Är du intresserad av hur du skulle kunna börja jobba med Inbound Marketing och jobbar med marknadsföring?

Oliver Lopez

Mest läst