Influencer Marketing - hur funkar det?

Oliver Lopez - 30 sep 2014

structsales

För ett tag sedan var jag på ett event kring ämnet Influencer Marketing. Traackr heter företaget som anordnade detta. Med som talare och även i panelen var:

Sara Hernandez, Digital Strategist, Comprend
Nicolas Chabot, Traackr VP EMEA
Feffe Kaufmann, Co-founder, LeKa Innovation
Nils von Heijne, Creative Director, Pronto

Vad är då Influencer Marketing?

Vi skulle kunna börja med att fastställa följande: Om Inbound Marketing börjar bli med och mer vedertaget hos de som är lite på tå inom digital marknadsföring, så är Influencer Marketing verkligen i sin linda. Det betyder inte att det inte är intressant, relevant och viktigt, bara att det inte har nått den större skaran ännu. Jag är dock helt övertygad om att detta kommer att utvecklas snabbt under de kommande åren.

Influencer Marketing handlar om att påverka starka påverkare. Att kunna sprida ditt varumärke till den målgrupp du tror är relevant för dig. Vi som jobbar med Inbound Marketing har sedan länge förstått vikten av att vara relevant med sitt innehåll. Att kommunicera rätt budskap vid rätt tillfälle är extremt viktigt. Att ditt innehåll måste vara riktigt bra är även detta en nyckel till framgång.

Hur fungerar Influencer Marketing?

Låt säga att du har en målgrupp som du vet befinner sig på Twitter, detta är kontext för enligt Feffe Kaufmann är detta en av de beståndsdelar vi behöver ha med i beräkningen när vi jobbar med Influencer Marketing.

Så du har en målgrupp. Du vill kanske nu ta reda på hur du kan nå dessa. Ett sätt att göra det på är att göra en sökning på hashtags som har med ditt ämne att göra. Låt säga att vi säljer löparskor. Vi vill då hitta en "influencer" som har ett stort nätverk men även bra renommé. Alltså inte bara någon som har många följare, utan även någon som är en stark påverkare. Detta kan mätas med hur många som delar personens innehåll t.ex.

När bör vi använda Influencer Marketing?

Så fort vi behöver nå ut till någon som kan påverka vår målgrupp, bör vi titta på detta. Det finns verktyg som t.ex. Traackr, som hjälper oss att analysera våra påverkare. Vi vill påverka våra "influencers" för att bl.a uppnå följande:

  • Få ut ditt budskap till din relevanta målgrupp
  • Välja rätt innehåll samt kanal
  • Ta bättre beslut kring innehåll och strategier

Alltså bör denna typ av marknadsföring användas då vi vill utveckla vår Inbound Marketing mer i detalj och verkligen fokusera på relationen. Ta ett exempel. Du frågar inte om giftemål på första dejten, eller? Kanske gör du det men då har du andra problem än att förstå Influencer Marketing ;-)

Däremot kan det bli tal om giftemål, barn och villa efter att du lärt känna den andra personen. Precis så fungerar sociala medier och Influencer Marketing i praktiken. Det handlar som vi redan vet om att ge, ge, ge,ge och kanske få :)

Hur kommer jag igång med Influencer Marketing?

Vill du prata om hur du kan använda sociala medier på ett mer effektivt sätt, där både Inbound, Content, Influencer och andra typer av Marketing ingår, föreslår jag att du börjar att prenumerera på vårt nyhetsbrev som steg ett.

Med vänlig hälsning,

Oliver

 

Topics: marknadsföring- influenser marketing- social försäljning- content marketing

Föregående inlägg

Förstår du hur kunderna köper?

Nästa inlägg

Marknadschef - Var hamnar dina marknadspengar?

Prenumerera på bloggen

Registrera dig idag och ta del av det senaste inom försäljning och marknadsföring.

Subscribe to Email Updates

100% Privacy. No Spam.