Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

3 saker att tänka på när du väljer Inbound Marketingleverantör

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

tre-saker-som-gor-dig-framgangsrik-som-marknadschef

Är det dags för er att välja leverantör? Kanske ska ni se över er digitala marknadsföring och undrar hur det här med Inbound Marketing funkar egentligen? Här kommer en lista på punkter som är hygienfaktorer (enligt mig) vid val av leverantör:

1. Leverantören bör förstå både sälj och marknad

Idag finns det ett antal leverantörer som kommer från marknadssidan eller från sälj. De som kommer från marknad är oftast webbyråer, eller andra kommunikationsbyråer som har snappat upp det här med Inbound och som tycker att det verkar intressant och logiskt. Att marknads ska driva försäljning är ju inget konstigt egentligen?

Problematiken uppstår när vi börjar inse att den typen av försäljning som har absolut störst nytta av Inbound Marketing är komplex försäljning. De flesta som har tagit till sig Inbound är byråer som ursäkta uttrycket inte har den blekaste aning om vad som händer när ett säljkvalificerat lead hamnar hos säljarna. Hur ska vi driva kundmötet, hur ska vi planera vår förhandling och hur ska vi stänga affären? Detta är någonting som konsultfirmor som jobbar med sälj faktiskt kan. Däremot ligger bristerna här på marknadssidan och att man inte inser vikten av en stark digital marknadsnärvaro eller hur den stärker försäljning.

2. Ett verktyg löser inte alla problem

Vi ser det gång på gång, verktyg och system köps in för att sedan sluta användas. Anledningen till varför det blir så är väldigt enkel. Utan en tydlig strategi, som sedan mynnar ut i taktik och operativ leverans är det lönlöst. Verktyget måste kommer senare. Det kan faktiskt vara så att vi märker att kunden inte är mogen för att ta steget fullt ut och då vill vi inte sitta med ett verktyg som inte används. Samtidigt så behöver vi ett verktyg för att kunna utnyttja Inbound och möjligheterna fullt ut!

3. Leverantören bör leva som de lär

För att lyckas med sin satsning på det digitala och Inbound Marketing, behöver vi vissa grundpelare. Vi behöver kommunicera riktat mot våra Personas. Vi behöver ha en sajt som gör det lätt för besökaren att ta ett beslut för att ta sig vidare på sin köpresa. Dessutom måste vi för att driva rätt trafik till sajten blogga regelbundet. Att leva som man lär inom Inbound Marketing innebär att vi bör blogga varje vecka, helst ett par gånger i veckan. Även de leverantörer som inte ligger på ett blogginlägg/vecka bör åtminstone blogga mer än en gång per månad...

Så när det är dags att välja en samarbetspartner som kan hjälpa er att förstå hur ni kan komma igång, tänk på punkterna ovan och använd det som ett beslutsstöd. Är du nyfiken så tipsar jag dig gärna om att även hämta ner vår checklista för hur du kan sälja in detta internt. Få tips på hur du som marknadschef kan hjälpa ledningen att komma vidare.

Hämta din checklista här

Oliver Lopez

Mest läst