Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Alla slåss på samma spelplan

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Vad är det som skiljer leverantörer åt egentligen? Vad gör vissa företag unika och andra inte? Blue Ocean Strategy är en bok som behandlar ämnet. Frågan är dock hur många av oss som läst boken som har blivit unika efter det :)

Vad innebär det att vara unik?

Att erbjuda någonting som från kundens perspektiv är annorlunda från konkurrenterna är ju ett bra steg på vägen att vara unik i sitt erbjudande. Att själv tycka det men inte få medhåll från kunden är det inte.

De företag som idag skriver på sin hemsida eller övrig kommunikation att de sätter kunden i centrum eller är kundfokuserade, skulle jag fundera ett par extra gånger kring. Du ska väl ändå inte behöva säga att du sätter kunden i centrum? I min värld är detta en självklarhet. Att vara unik är att leverera ett värde som är betydligt mer än det andra gör. Fundera lite på Toyotas fem varför och du kommer lite närmare värdet av din leverans. Alltså fråga din själv fem gånger varför kunden ska köpa av dig. Det är en nyttig övning. Hoppas att du har fem svar :)

Alla vill göra samma sak

Idag ser vi en förflyttning på marknaden. Digitala byråer börjar prata försäljning, Säljkonsulter försöker förstår och prata det som de definierar som Social Selling. Managementkonsulter tar in digitala strateger. Fortsätter utvecklingen så kommer de flesta leverantörer till slut göra samma sak. Innan kunde vi skratta lite år att managementkonsulterna levererar tunga Powerpoints i knät på kunden utan att hjälpa till med implementationen, nu vill de även implementera hos kund. Idag är det ingen som betalar för information på samma sätt som tidigare. Alltså måste managementkonsulterna även leverera för att få intäkter på samma nivå som tidigare. De saknar dock digital kompetens och rekryterar därför inom området.

Webbyråer börjar kalla sig själva för contentbyråer, eftersom att någon har sagt att content driver försäljning. De riktiga contentbyråerna blir förbannade för de är faktiskt contentleverantörer - på riktigt!

Social Selling är ett begrepp som många pratar om (de flesta utan att veta vad det är). Speciellt de klassiska säljkonsulterna som greppar sig fast vid halmstrån när det inte längre räcker att "gasa i uppförsbacken" eller att stå och hoppa på scen.

De strategiska leverantörerna som jobbar med B2B och komplex försäljning börjar nu efter 4 år ta till sig sådant som Challenger Sales och Insight Selling men de har ingen kunskap om det digitala ur ett komplext B2B-perspektiv.

Vem går då vinnande ur detta krig?

Jag är övertygad om att den som kan sy ihop sälj och marknad. Den som kan leverera strategi, taktik, implementation och mätbarhet i alla led, kommer att gå vinnande ur detta. Framförallt tycker jag att ni som läser detta inför er konferens i vår eller efter sommaren ska ta en titt på företag som förstår det komplexa som sker inom försäljning och marknadsföring. Ta en titt på de som inser att marknadsföring är försäljning. Det finns ett par stycken som går denna vägen men det är inte många.

Vill du föresten boka föreläsare kring just marknadsföring och försäljning så kommer vi gärna till er och pratar om detta.

BOKA FÖRELÄSNING HÄR.

Oliver Lopez

Mest läst