Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Grow with HubSpot - Förena sälj och marknad!

Den 28 augusti föreläste jag om Inbound Marketing och försäljning på HubSpots egna event på Fotografiska i Stockholm. Som vanligt - extremt kul och spännande att få möta alla smarta partners och företag där ute som är med och revolutionerar marknadsföringen ute hos företagen. 

Oliver Lopez

Ett råd till alla er som befinner er i startgroparna och precis ska sätta igång med processen att välja ett Marketing Automation-system (MA) är att börja i processen och människorna snarare än i systemet. Det är människorna som kommer att göra jobbet och det är processen som skapar den tydliga struktur som de behöver – så starta där. Sedan är systemet en viktig faktor, men en senare fråga.

Den stora utmaningen med att få Inbound Marketing att generera leads av bra kvalité är att sälj och marknad har så svårt att kommunicera med varandra - de pratar helt enkelt inte riktigt samma språk. Det är fortfarande så. En av de första sakerna som du ska göra när du vill börja generera leads genom din hemsida är att prata om gemensamma definitioner och skapa en förståelse för hela processen – sälj och marknad tillsammans. Inte bara den process som du själv är en del av, utan helheten. Sanningen är ju faktiskt den att vare sig säljaren eller marknadsföraren klarar sig helt själv – vi behöver varandra för att skapa fler affärer och generera pengar i slutändan. 

 

Marknad och sälj måste arbeta ihop

5 punkter för att få sälj och marknad att arbeta MED istället för MOT varandra: 

  1. Se till att ha rätt människor – på rätt plats. Allt startar med vad du har bakom spakarna.
  2. Få din sälj- och marknadsprocess på plats. Personer utan processer och struktur gör lite som de vill. Undvik det och ta kontroll genom tydliga processer.
  3. Prata samma språk.  Hitta gemensamma definitioner för marknad och sälj och skaka hans på dessa.
  4. Skapa en naturlig länk mellan sälj och marknad. Använd en SDR, Sales Development Representative som en naturlig brygga. En person med en fot i respektive avdelning.   
  5. Använd rätt verktyg. Implementera och använd ETT ENDA verktyg för MA. Alltså, inte två eller flera. Välj ett och håll dig till detta.

 

Vill du ha mer detaljerade tips om hur du ska få sälj och marknad att arbeta tillsammans får du gärna läsa guiden som handlar om hur du får samarbetet på plats, klicka på länken nedanför. 

 

LÄS MARKNADSCHEFENS CHECKLISTA
 

Oliver Lopez

Mest läst