Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Varför anlitar man en konsult?

Som de flesta av er som följer mig så vet ni ju att jag driver ett bolag som hjälper företag att få marknad och sälj att jobba effektivare och smartare ihop samtidigt som man kopplar allt som görs mot affär.

Oliver Lopez

Jag satt igår med en kollega och diskuterade förhållandet mellan konsulten och uppdragsgivaren och det ledde till intressanta insikter. I detta blogginlägg tänkte jag ge min syn på vad jag tycker och ser gärna att ni läsar kommenterar med era egna erfarenheter.

Varför anlitar vi en konsult?

När man som företag väljer att anlita en konsult så handlar det oftast om ett par olika saker. Antingen har man inte kompetensen inhouse och känner därför att extern input behövs för att kunna angripa ett problem på ett strukturerat och beprövat sätt, eller så handlar det om att man har resursbrist och inte hinner genomföra de aktiviteter som behöver genomföras.

Oavsett anledning så är naturligtvis en förutsättning att den externa resursen skall bidrag på ett poitivt sätt genom att komma med sin erfarenhet och expertis inom ett specifikt område. Här börjar även utmaningarna kring vem som "äger" leveransen och vem som egentligen bestämmer. Jag har själv blivit anlitad som t.ex. ett strategiskt bollplank för att hjälpa kunder att lösa ett problem genom att börja tänka på ett nytt sätt och se utmaningar från en annan vinkel. I de absolut flesta fall har det gått smärtfritt för mig att leverera (läs, jag får bestämma och tycka vad jag anser är rätt, då kunden inte alltid sitter med samma kunskap som jag gör) :)

Vad har konsulten för uppgift?

Så vi har anlitat en konsult, någon som kan sitt område. Vad ska vi som kund förvänta oss från konsulten? Är det någon som berättar exakt vad vi ska göra och som får oss att producera eller är det någon som leder oss till rätt beslut?

Idag pratas det mycket om att skapa värde (jag har själv tjatat om detta i många år). Men vad är värdeskapande egentligen? Är det att ifrågasätta och komma med nya förslag hela tiden? Är det att hålla med och tycka att kunden gör rätt. Kan du som kund känna det som en sämre investering beroende på om konsulten är medgörlig eller stretar emot? 

Jag tror att det har väldigt mycket med bådas personlighet att göra så det finns inget enkelt svar här. Men klart är att en extern resurs som får betalt borde ha någonting av värde att komma med.

Vad händer om vi inte är överens med konsulten?

Ibland uppstår dock friktion då kunden känner att hon har rätt och jag tänker fel. Frågan som då uppstår är naturligtvis - hur hanterar vi som konsulter detta? Jag kommer precis ifrån ett projekt som just nu har hamnat i detta skede, vilket ledde till att vissa förändringar fick göras i leveransteamet (i detta fall var det inte jag utan en annan konsult som inte klickade med kunden).

Kunden tyckte inte att dom fick bestämma utan kände att det var vi som styrde för mycket. Frågan jag är ute efter här är: Vem har "rätt" i slutändan och hur mycket ska du som kund, respektive konsulten stå på sig?

Låt oss fastställa några förutsättningar:

1. Konsulten är anlitad tack vare sin kompetens
2. Konsulten sitter inne med mycket erfarenhet från liknande kunder och scenarion och dra därav slutsatser baserat på dessa historiska leveranser
3. Kunden kan sitt företag bäst och har alla förutsättningar klara
4. Konsulten kostar pengar

Jag har ju en tydlig ståndpunkt när det gäller mysiga möten och projekt som bara rullar på utan att man . är oense i början. Jag tror inte att det är optimalt. Mest för att man betalar en konsult för att konstatera och hålla med om det som kunden säger, vilket inte leder till utveckling. Däremot om man kommer från olika vinklar och egentligen inte håller med varandra så leder det oftast till utveckling. Frågan är dock vem som bestämmer i slutändan. Ofta pratar man om att kunden alltid har rätt men det är en sanning med modifikation, för hade så varit fallet hade seniora konsulter som utmanar sina kunder inte funnits. Men de finns och många är de. 

Ett varningens finger dock. Se till att inte gå över gränsen som konsult eller leverantör. Att säga emot en kund som står på sig och vill ha någonting på ett specifikt sätt kanske ska få det till slut - det är ju hon som betalar. Dock finns det gränser där man som konsult inte vill leverera någonting som man vet inte blir bra. Ett exempel är då jag kommer ut till en ny kund och det ska diskuteras system. Jag brukar då vänligt med bestämt backa några steg och försöka att ta reda på vad systemet skall användas till och t.ex. vilka processer som skall följas. Vi på Structsales har en metodik som inte sätter systemet i centrum, tvärtom. Även om vi är en av Sveriges första HubSpotpartners så säljer vi aldrig, aldrig systemet - vi säljer resultatet.

Detsamma gäller egentligen för dig som kund. Varför tar du in en konsult om den personen inte får jobba efter sina rekommendationer och använda sin expertis? Jag vet, det är en balansgång och den är svår.

Vad tycker du som läsare? 

Kontakta oss

 

 

 

Oliver Lopez

Mest läst