Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Hur du når din budget 2015

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Då var det dags. Många av oss är tillbaka på jobbet som säljare och alldeles för många börjar med att försöka hotta nya möten och affärer. Vårt CRM är uttömt på affärsmöjligheter som vi försökte stänga innan sommaren och vi har ingen riktig plan för var eller hur vi ska komma igång igen.

I våras tömde vi det sista vi hade i "pipen". Det ledde till att vi gick in i sommaren med en hel del stängda eller tappade affärer (om vi gjorde det rätt). I värsta fall kanske vi har affärer som ligger och skvalpar, de som borde ha dödats redan i våras.

Skulle det vara så att vi gjorde rätt och rensade ut i CRM:et så har vi nästa utmaning: det är tomt i kalendern och även i nya affärer som är på gång. Är det helt kört nu alltså? Nej, det är det inte, även om vi kanske till nästa sommar drar lärdom av vikten att ha en fylld pipeline och bra bokade möten efter sommaruppehållet. Här kommer därför tre saker du kan göra för att öka chanserna till att göra din budget 2015.

1. Välj ut din "Low Hanging Fruit"

Välj ut de konton som har bäst potential, titta efter "low hanging fruit", d.v.s de affärer som du har störst chans att stänga på kort tid. Även om det inte är de största affärerna så kan flera av de mindre tillsammans hjälpa dig mot ditt mål. Titta t.ex. bakåt i din kalender och gå igenom de möten du hade i våras. Finns det några där som du kan väcka till liv och faktiskt generera affäerer på?

2. Skapa gemensamma kampanjer med marknad

Sätt dig med marknadssidan och gör en kortsiktig plan för hur dina fysiska möten med kunder kan kombineras med t.ex. Marketing Automation för att värma upp fler leads. Vilka kunder har läst era guider och PDF:er under sommaren? Hur har besökarna på er hemsida eller på LinkedIn visat att de kan behöva ett möte för att prata strategier med din hjälp under hösten? Är du osäker på hur LinkedIn kan hjälpa dig, så hittar du ett tidigare inlägg om detta här.

3. Lyft telefonluren!

Du sitter där du sitter av egen vilja. Att du har för få leads och möten handlar bara om din egen insats, så nu får du bita i det sura äpplet. Idag är fortarande det snabbaste och effektivaste sättet att lyfta telefonluren och ringa de företag som behöver din hjälp. Jag pratar om att vara förberedd och veta vilka behov som finns hos våra kunder innan vi ringer. Med detta kan du träffa rätt mottagare med rätt budskap. Skulle det vara så att du inte tycker om att kallringa, så kanske du framöver ska ta en tätare dialog med marknad så att dina kalla samtal till slut blit ljumna.

 

GRATIS SÄLJKONSULTATION Boka säljkonsultation idag så bjuder vi på första mötet

 

 

Oliver Lopez

Mest läst