Så får du med dig alla på Inbound-tåget

Niloo Lopez - 18 okt 2018

Inbound marketing är en filosofi som, enligt oss, syftar till att effektivisera inte bara er marknadsföringsstrategi utan även er säljprocess. Detta kommer att betyda förändringar i medarbetares sätt att utföra sitt dagliga arbete på. Förändringar kan vara ganska jobbiga att genomgå eftersom det innebär en tid av osäkerhet och kanske även lite slitningar mellan inblandade personer. Här kommer du få ta del av mina tankar kring hur du kan få med så många som möjligt på Inbound-tåget och därigenom öka affärsvärdet av er satsning.

Alla lägger vi stolthet i vårt professionella arbete. När då någon kommer och säger att vi ska jobba på ett annorlunda sätt så blir vi ofta lite defensiva. Här är kommunikation och delaktighet i arbetet nyckeln till att överkomma den initiala, ibland defensiva, inställningen. Det är viktigt att ha en genomtänkt strategi och sedan vara lyhörd mot dina kollegor angående åsikter och förslag som de kommer med. Involvera hela teamet i arbetet redan från början, de sitter trots allt på enormt mycket kunskap angående kunder och processer.

Hämta din guide här

Sälj och marknad ska jobba som ett team

Sälj och marknad sitter på mycket kunskap som den andra avdelningen kan ha otroligt mycket nytta av. Med en inbound-filosofi i organisationen kommer marknadsförare att dra nytta av säljarnas kunskap om vem kunden är, vad de har för utmaningar och vad de behöver. Säljarna kommer kunna använda marknadsförarnas content i sina kontakter med kunderna för att kunna kartlägga kundens kunskap och därefter skräddarsy presentationer och pitch för att uppnå bästa möjliga resultat. Teamwork helt enkelt!

Så lägg fram er plan om satsningen på inbound till marknad och sälj och var tydliga med vad ni hoppas uppnå i slutändan – vad är målet med denna satsning? Förklara hur det kommer att gå till rent praktiskt och även hur avdelningarna kommer dra nytta av varandra i sitt dagliga arbete. Lite mothugg kommer garanterat att komma, exempelvis "jaja, det låter ju bra men det funkar inte i verkligheten". Men sanningen är att en inköpare idag läser på innan han fattar sitt beslut. De vet allt som oftast vad en säljare har att säga när denne ringer och vill sälja något. Belys för säljaren att marknad kan hjälpa honom att få reda på vad inköparen är intresserad av, vad han vet och nästan vad han vill veta. Där har säljaren möjlighet att bygga en fantastisk kundupplevelse som kommer ge resultat även i säljpipen och budgeten.

Sales Enablement - att göra det lätt att sälja

Marknads fokus kommer till stor del att handla om att producera content och se till att en potentiell kund hittar till ditt företag. Genom säljarna kommer marknad kunna få reda på väldigt mycket matnyttigt om vem kunden är, vilka utmaningar de sitter med, vad de nappar på, vad de behöver hjälp med och så vidare. Sälj kommer vara en väldigt fin källa till inspiration för det content som produceras – till och med den bästa inspirationen kanske. Det kan vara inlägg på bloggen, e-böcker, whitepapers eller innehåll till ett webinar – skapa därför förutsättningar för att involvera sälj tidigt. Få sälj att älska ditt content. 

Inbound marketing är helt fantastiskt men det kommer kräva mycket arbete och förändring för ett företag om det ska implementeras på rätt sätt och i slutändan ge resultat. Framförallt kommer det krävas tålamod. Sälj kommer inte få tonvis med varma leads över en natt och det kommer att ta lite tid för marknad att hitta helt rätt i digitala kanaler för att nå rätt personer, på rätt sätt och i rätt skede. Men väl utfört ger inbound resultat på längre sikt. När du sätter igång ditt inbound-projekt, tänk då på att inte riva upp alla gamla processer vid rötterna direkt. Bygg upp strategin stegvis. På sikt kommer ni att lyckas om ni ger det en ärlig chans och gör rätt från början. Hör av dig om du vill bolla idéer eller få en kort konsultation på telefonVi älskar att prata om sälj och marknadsföring.

Vill du komma igång redan idag, eller se att ni är på rätt väg– ladda ner vår guide ”Kom igång med Inbound Marketing”.

Hämta din guide här 

Topics: marknadsföring- hubspot- inbound marketing- Sales and Marketing Alignment- målsättning- strategi- leadsgenerering- ledarskap

Föregående inlägg

Sätt tydliga mål för din Inbound Marketing

Nästa inlägg

Grow with HubSpot - Förena sälj och marknad!

Prenumerera på bloggen

Registrera dig idag och ta del av det senaste inom försäljning och marknadsföring.

Subscribe to Email Updates

100% Privacy. No Spam.