Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

VM i floskler - topp 4

Ibland kan jag känna att det har gått lite för långt. Ord efter ord dyker upp och omfamnas av den stora massan. Inom tekniska yrken är detta absolut tydligast men vi har sett växa fram lavinartat det under de senaste åren inom marknadsföring och försäljning med.

Oliver Lopez

Ni som följer bloggen vet att jag har ganska tydliga ståndpunkter kring saker och ting. Jag är t.ex. helt övertygad om att det nya inte på något sätt ersätter det gamla. Samtidigt är jag medveten om att ny teknik kan underlätta för oss om den används på rätt sätt. Som ni ju redan vet sedan tidigare kan den dock stjälpa mer än hjälpa i alldeles för många fall.

 

Varifrån kommer floskler och varför fortsätter de att användas?

Jag tror att det inom oss alla bor någon som vill visa att det där har jag koll på. Senaste trenderna och de nya insikterna som ingen annan har lika bra koll på som jag själv. Därför är det väldigt tacksamt att ta gamla koncept och göra dessa till nya. Det låter ju så bra och så länge ingen annan kan mer än jag själv inom ämnet så är det ju bara att köra på, eller? Mitt mål med detta blogginlägg är att lyfta, krossa och förklara de vanligaste flosklerna, eller buzzwordsen (se där, floskel nummer ett). Nåväl, här kommer då topplistan som vi har blivit utsatta för under de senaste åren (i ordningen största floskeln sist).

 

Nummer 4: Content Marketing

Ok, låt oss börja med att ta oss över 100 år tillbaka i tiden. Innan internet, innan det digitala och innan alla byråer som sysslade med webb helt plötsligt blev experter på innehåll. Eller för all del, tiden innan journalistyrket tydligen tappade värde och tyngd... Idag är vi alla journalister... eller?

Coca Cola för 100 år sedan kommunicerade sitt budskap i olika kanaler. Kanske inte via internet eftersom det inte fanns då. Ingenting förändrar dock att det var innehåll även då, för 100 år sedan. I samband med att internet dök upp så bjöds det på möjligheten att publicera online, utan någon som korrar, eller för den delen stoppar dig från att publicera. Detta var starten på den våg som vi nu känner som Content Overflow (buzzword). Idag ska alla blogga, skriva, skicka nyhetsbrev och publicera. Problemet är bara att innehållet är ganska trist och inte på något sätt annorlunda än det som konkurrenterna gör. Så vad är svaret? Jo, publicera lite mindre men gör det med kvalitét.

Content Marketing är innehåll som t.ex. skrift, tal, musik eller annat som lämnar våra läppar eller fingrar för att nå en mottagare. Content Marketing är inte bara digitalt, och det är inte bara marknadsföring. Det är även sälj!

 

Nummer 3: Account Based Marketing

Den här är underbar. Förr i tiden satt vi som jobbade som säljare och valde ut ett antal potentiella konton som var strategiska för oss att bearbeta. Vi fixade till en lista i vårt CRM så att vi hade koll på våra viktigaste prospekts. Vi beställde årsredovisningar från dessa potentiella kunder och vi började skissa på kontoplaner. Alla ni som jobbat med försäljning på en lite mer strategisk nivå känner igen detta. Observera att vi inte använde vår information för att annonsera mot våra målgrupper, vi skapade strategiska planer för att kunna vara värdeskapande i vår initiala dialog med kunderna.

ABM idag är annonsering, om än i dold förpackning då vi gör det med innehåll som är intresseväckande. Det är fortfarande annonsering och det kostar fortfarande pengar.

Ibland känns det som att någon har "kommit på" Account Based Marketing, när det faktiskt är någonting som funnits länge: att nischa oss mot en tydlig målgrupp och att försöka nå denna målgrupp. Problemet med ABM är att vi exponerar (visar innehåll) mot ett företag (IP-nummer) för att vi vill att så många som möjligt skall se vårt företag och liksom ha oss top of mind. Men det rimmar illa med att vara strategisk och fokuserad när vi visar samma innehåll mot alla 65 personer som ser det vi annonserar ut. Fokusera istället på de som är påverkare, eller mobiliserare hos kund och ta det den vägen, eller rikta in er individuellt mot era besökare.

 

Nummer 2: Ninjor, Sherpas, Rock Stars och Trusted Advisors

Jag orkar inte. En ninja är en någon som praktiserar ninjitsu, det är ingen marknadsförare. Det sägs att ordet ninja betyder "den som uthärdar". I så fall är jag en ninja som inte har rykt med på kuppen när jag har läst om alla ninjor som är digitala strateger. Undrar hur dom klär sig på jobbet?

Jag låter sherpas passera men ni som är det har säkert en utmaning med internetuppkoppling på toppen av Mount Everest.

Rock Stars spelar i band. Dom sjunger. Dom är coola och inte speciellt hälsosamma (inte dom jag gillar). Sällan är dessa personer marknadsförare eller säljare...

Du är inte en "Trusted Advisor" om du säger att du själv är det. Det ligger lite i ordets natur att kunden ska se dig som detta. Inte heller expert funkar om det kommer från dig. Med alla experter inom sociala medier t.ex. borde riktiga byråer som kan sociala medier på riktigt gå under. Men det är en lång väg att gå från pojk- eller flickrummet till en betalande kund.

 

Nummer 1: Social Selling

Vad är Social Selling? Är det någon som egentligen vet? Var kommer uttrycket ifrån? Att vi har sociala medier och att vi använder dessa för att sälja? Nope. Det är många överens om. Men om detta är fallet varför heter det inte Social Prospecting (mitt eget myntade buzzword)?

Social Selling är värdebaserad försäljning i ny förpackning. En säljare som är duktig på "social selling", är inte annorlunda mot en säljare som var värdeskapande pre-internet. Att göra sin research, kolla upp den du ska träffa och läsa på om bolaget är ingenting annat än grundläggande säljarbete. Läs gärna ett längre inlägg om Social Selling jag har skrivit här.

Tyckte du att inlägget var ok och skulle vilja få kommande blogginlägg? Då kan du prenumerera på bloggen uppe till höger, eller så anmäler du dig till nyhetsbrevet för månadsvis insikter inom sälj och marknad.

Tack för att du läser bloggen!
/ Oliver 

Kontakta oss

 

 

Oliver Lopez

Mest läst