16 coachingfrågor att ställa till dina säljare!

En mall där du får ta del av de flesta frågor vi tycker du borde ställa till dina säljare för att skapa förutsättningar för att alla ska utvecklas i en positiv riktning.

Niloo Lopez

Är det dags för coachingmöte med säljarna?

De flesta av oss som jobbar som försäljningsansvariga har inte ens tid att sitta ner med säljteamet och genomföra vår coaching. Vi på Structsales menar att varje säljare bör coachas minst en timme per vecka. Är det så att du inte hinner med detta så bör du prioritera om eller överväga att ta in extern hjälp – för dina säljare behöver detta stöd kontinuerligt.

Resultatet du uppnår genom att coacha dina säljare är att du får en mer homogen grupp. Så om det är ditt mål bör du verkligen prioritera coaching. Dessutom hjälper du säljarna att utveckla sig både som människor och i sin yrkesroll. Så win-Win!


Att coacha dina säljare på rätt sätt

Det är naturligtvis så att en säljare ska leverera, men vi vill tipsa om att vara försiktig med att koppla coachingsessioner direkt till säljresultat. Under ett coachingsamtal vill vi lyssna på säljaren och ta reda på vad han/hon känner att de saknar för att kunna leverera sitt bästa. Vad är det som gör att han/hon inte kan prestera fullt ut. Idag? De svar säljaren lämnar är sedan det vi ska återvänta till när vi gör personen ansvarig för sina resultat. För vi är alla ansvarig för vårt resultat och vår leverans. Vi ska skapa bästa förutsättningarna för att sedan kräva ansvar.

Det kan till exempel vara så att han/hon inte känner att de har rätt resurser för att kunna leverera, eller att han/hon inte är tillräckligt kunnig i produkterna/tjänsterna för att kunna sälja värdet av dessa på ett tillräckligt bra sätt. Det måste de få stöd i för att sedan kunna ta ansvar.

Här på Structsales menar vi att varje säljare bör coachas minst en timme per vecka. Är det så att du inte hinner med detta, så bör du prioritera om, eller kanske över- väga att ta in någon extern som kan stötta dig och dina säljare.

 

16 coachingfrågor till dina säljare

 

Frågor för att definiera mål

  • Vad skulle bli den största effekten/ resultatet om du uppnådde ditt/ dina mål?
  • Vad skulle du göra nu om du visste att du INTE kunde misslyckas?
  • Hur kan vi göra så att detta blir något du siktar emot, istället för att fly ifrån?
  • Vad älskar du att göra?
  • Vad hatar du att göra?

 

Frågor för att hitta nya perspektiv och vinklar

  • Vad kan du lära av erfarenheterna hittills?
  • På vilket sätt är din nuvarande situation perfekt?
  • Hur skulle du kunna vända på situation och njuta av processen?

 

Övriga frågor att använda under samtalet

  • Vilka är dina tre starkaste sidor?
  • Vad är du mest glad för just nu (vad gör dig upprymd just nu)?
  • Vad ser du fram emot?
  • Vad blir konsekvensen av att inte lyckas för dig?
  • Vad är det bästa som kan hända?
  • Jag vet inte, hur tänker du nu?
  • Om du fick bestämma...
  • Vem har bestämt att det är så?

 

Tveka inte att kontakta oss. Vi älskar att prata om försäljning och marknadsföring.

Niloo Lopez

Jag vill delta på webinaret!