Sales Enablement och Inbound Marketing - hur hänger det ihop?

Adam Halldén - 27 sep 2018

 

Innan du börjar dra öronen åt dig för att slippa bli bombarderad med nya mode-ord och ännu mer ”Corporate bullshit” så vill jag bara säga – lugn. Vad jag vill göra med det här inlägget är att knyta ihop säcken lite. Vad jag är glad för är att den svenska marknaden äntligen är redo för att börja prata om Sales Enablement. Det är ett, i Sverige, relativt oanvänt uttryck för vad som egentligen är syftet i en Inbound-strategi. Nämligen att sälja mer på ett effektivare sätt.

Oliver, VD hos oss, har egentligen pratat om Sales Enablement i flera år. Han har ofta sagt att Inbound marketing är grymt, men om inte någon sitter och tar hand om alla leads som kommer in är dessa inte särskilt mycket värda. Detta har sälj- och marknadsmänniskor världen över förstått och på den vägen har Sales Enablement som koncept kommit till. Kopplingen mellan Sales Enablement och Inbound marketing är väldigt logisk. Vi har tidigare pratat mycket om att Inbound marketing är en filosofi som bygger på att underlätta säljarnas arbete. För att detta ska bli så bra som möjligt måste alla parter jobba tillsammans mot gemensamma mål. Målsättningen är densamma. Förbättra säljarnas möjligheter till att stänga fler affärer och att företaget ska tjäna mer pengar i slutändan.

Idag är det många företag som startat en Inbound marketing resa. Det är dock många som inte får ut tillräckligt bra resultat från sin satsning. Detta kan bero på flera saker men allt för ofta beror det på att det content man delar med sig av inte håller tillräcklig kvalité – för säljaren iallafall. Allt content ditt företag sprider måste tjäna till att hjälpa säljarna att stänga fler affärer - det måste hjälpa kunden i deras beslutsprocess. Stängda affärer är vad som driver din tillväxt, satsa på det! Min kollega Niloo har utvecklat det här med Sales Enablement-content lite mer, läs gärna hennes syn på content som aktiverar sälj.

Ditt CRM är ditt nav

I den digitala affärsvärlden har det blivit väldigt tydligt att ett CRM är en nödvändighet, inte ett ”bra att ha”- system. Det är med data vi mäter våra framsteg, vad vi gör bra, vad som fungerar, vad som absolut inte fungerar och så vidare. Om du då inte har ett CRM som gör all denna data greppbar så famlar du i blindo. Visst, du kan sitta och analysera allt i olika system. MEN, ett integrerat CRM och MA system gör att du slipper massa extra jobb. Det är inte en fördel att ha ett sådant system, men det är en nackdel att inte ha ett. Ditt CRM kommer vara ett nav i arbetet med att förbättra säljs möjligheter att stänga fler affärer. Se till att investera i ett CRM som passar din verksamhet och som ger dig möjlighet att automatisera dina marknadsföringsprocesser samtidigt som det minimerar friktion i säljprocessen. Sköter du dina kort rätt med ditt CRM och kombinerar det med ditt sylvassa sälj- content så kommer du se till att säljarna sällan sitter sysslolösa. Så drar du igång ditt Sales Enablement arbete och knyter ihop det med dina Inbound processer. Så - sätt fart nu. Sätt fart mot fler stängda affärer och tillväxt.

Vi älskar att prata försäljning på Structsales. Så har du några funderingar om Sales Enablement och Inbound Marketing, eller om du helt enkelt inte håller med oss, så är du hjärtligt välkommen att höra av dig. Vi bollar gärna idéer om hur ni kan växa er affär med hjälp av Sales Enablement. 

Kontakta oss

Topics: marknadsföring- komplex försäljning- inbound marketing- försäljning- strategi- köpprocessen- modern försäljning- Sales Enablement

Föregående inlägg

Det handlar inte om dig - det handlar om kunden!

Nästa inlägg

Hur bygger du en framtidssäkrad försäljningsprocess

Prenumerera på bloggen

Registrera dig idag och ta del av det senaste inom försäljning och marknadsföring.

Subscribe to Email Updates

100% Privacy. No Spam.