I varje skede som säljaren mäts och utvärderas på aktiviteter och utfall, har även du som försäljningschef ett stort ansvar.
Låt säga att en av dina säljare har som ett steg i börja på sin säljprocess att göra research kring en kund, för att kunna komma bättre förberedd till ett möte, eller för att kanske förbereda sig inför ett samtal som skall leda till ett möte. Det är i detta läget viktigt för dig att göra din egen research.
Din research bör dock inte handla om kunden, utan om din säljare och hur förberedd han är inför ett kommande möte? När säljaren sedan träffar kunden och ska genomföra sitt förstamöte, hur ska detta genomföras och vad vill jag mäta där som försäljningschef?
De frågeställningar ovan bör du ha som mål med alla säljare du ansvarar för. Dessa steg bör även följas upp och mätas mot ett tidigare uppsatt mål. Du bör alltså kunna checka av på vägen vad du har gjort och vad du inte har uppfyllt. Börjar inte du mäta och utvärdera dig själv, så kommer någon annan att göra det.
Vill du diskutera dessa områden med mig, ring mig på 0767-836400 eller skicka ett mail på oliver.lopez@structsales.se så kommer jag förbi på en kopp kaffe och pratar försäljning!