Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

HubSpot -Total guide do's and don'ts

Många företag idag köper ett system istället för att köpa ett utfall. Men det finns sällan en sådan quick-fix om man faktiskt vill lyckas med de stora affärerna. Det finns ett hav av olika CRM-system och hur ska man lyckas vä...

Josephine Johnsson

  • 27 maj 2022
  • 4 min läsning

Vet du hur din säljorganisation mår?

På Structsales älskar vi att prata försäljning, det har jag skrivit många gånger förut. Men det är vi givetvis inte ensamma om. Har du hittat hit till oss så vet du antagligen redan att vi jobbar hårt för att kvalitetssäkra komplexa B2B-säljprocesser inför en allt mer digital framtid.

Oliver Lopez

Det gör vi genom både marknads- och säljinsatser och vi vågar säga att vi gör det väldigt bra. Nu blir vi ännu bättre.

Sedan ett tag tillbaka är vi på Structsales partner med Objective Management Group (OMG), ett företag som sedan slutet på 80-talet har analyserat säljkårer för att förstå vad som skapar en framgångsrik säljorganisation på såväl ledarnivå som på säljarnivå.

Dave Kurlan, som startade företaget är en stark profil inom området Sales Assessment, och har genomfört uppdrag med företag som GE, Coca Cola, Accenture, Toyota och Deloitte för att nämna några.

Jag som ansvarig för vår försäljning och våra leveranser kring sälj och affärsutveckling använder OMG som ett bevis för hur våra kunders säljare och säljchefer mår, uppbackat av vetenskapliga och statistiskt säkerställda resultat. Genom att gå igenom de 21 kompetenser som behöver falla på plats för att lyckas med modern värdebaserad försäljning, får jag och vår kund svar på vilka insatser som behöver göra samt i vilken ordning dessa bör genomföras. Det är viktigt att poängtera att denna analys utgår ifrån data baserad på research på nästan två miljon säljare och säljchefer. Med en så gedigen mängd data i ryggen har man dessutom kunnat visa att 93% av OMGs rekommendationer fallit väl ut. Det är imponerande.

 

Vilka är då de 21 olika kompetenserna? Här följer en lista på dessa: 

 

Viljan att sälja

  • Starkt ansvarstagande och viljan att sälja
  • Viljan att vilja lyckas
  • Positivt ”outlook”
  • Tar ansvar

 

Försäljnings-DNA

  • Inget behov av vara omtyckt
  • Köp-cykel (förstår kunder som vill fundera och kommer inte till avslut)
  • Trygg i att prata om pengar
  • Kan hantera känslor
  • (Felaktiga) förutfattade meningar
  • Hanterar avvisningar och motgångar

 

Taktiska egenskaper

  • Nykundsegenskaper
  • Positionering (hur ser du dig själv som säljare – vilket värde har du och vilket värde tillför du dina kunder)
  • Förmågan att sälja konsultativt och förmedla värde
  • Förmågan att kvalificera
  • Förmågan att presentera
  • Förmågan att stänga affären
  • Förmågan att bygga relationer

 

System & Strategi

  • Målstyrd försäljningsprocess
  • CRM kunnig
  • Målorienterad
  • Stor kunskap i Digitala verktyg som stöttar försäljningen

Vill du diskutera dessa områden med mig, ring mig på 0767-836400 eller skicka ett mail på oliver.lopez@structsales.se så kommer jag förbi på en kopp kaffe och pratar försäljning!

 

Kontakta oss

Oliver Lopez

Mest läst