Detta är förmodligen det som skrämmer flest säljare idag. Det är särskilt läskigt om det är så att man har jobbat med försäljning under några år. Då har man kommit till en nivå där man inte behöver boka möten utan säljer ändå (vilket känns märkligt, hur går det till?).
Prospektering, där besöksbokning är en del av jobbet, är det som en säljare ska större delen av sin tid på. Det är dock ytterst ovanligt att det ser ut på det viset. Många är av olika anledningar rädda för att ringa kalla samtal.
Oron är befogad om det verkligen är så att man ringer riktiga kalla samtal. Den som lyckas med sina mötesbokningar vet att det ligger förberedelse bakom detta. Innan man ringer sitt samtal bör man ha tagit sig igenom följande steg:
- Läst på kort om företaget man ringer till
- Förstå på vilket sätt dina produkter/tjänster kan hjälpa mottagaren
- Fatta dig kort och boka ett möte - inte sälja!
- Vara rak och direkt och inte be om ursäkt för att du ringer
Det finns en uppsjö andra tips och funderingar kring detta såklart och det kan ni får hjälp med via t.ex. Structsales på www.structsales.se, som jobbar med små och medelstora bolag och hjälper dom i säljarbetet på olika sätt.
Så nästa gång du ska boka möten, ringer du kalla samtal eller ringer du "ljumna"?