INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Vad är försäljning?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Vad är försäljning?
Att jobba med försäljning är speciellt på många olika plan. Den största utmaningen jag känner och som jag vill jobba på varje dag, är den som de flesta som brinner för sitt yrke har: att förändra hur vi ser på försäljning.

De gånger jag har pratat med människor som själva inte är involverade direkt med säljare eller säljorganisationer, är reaktionen alltid densamma. “Jasså du är säljare, du måste vara duktig på att prata och vara väldigt övertygande.” Ett annat drag som vi som säljare tydligen verkar ha är att vi lurar folk till beslut de inte vill ta.

Min personliga åsikt kring detta är följande: Vi har dessa förutfattade meningar kring försäljning, av den enkla anledningen att vi har blivit utsatta för den typ av säljare som faktiskt “lever upp till” dessa antaganden.

En förändring
Så hur kan vi då få folk att ändra sin uppfattning kring säljyrket? Ett sätt är att sprida den kunskap vi har. Vi som är seriösa inom yrket har en helt annan framtoning. Vi är stolta över yrket och vi ser oss som en part som hjälper vår arbetsgivare att möta kunden på rätt nivå.

Vi är nöjda då vi har en situation där bägge parter känner sig nöjda. Du känner dig inte nöjd om du har blivit påprackad ett erbjudande som du motvilligt har gått med på.

Det som är tydligt är dessutom att ju större affärer du gör, desto mer professinalism krävs av säljaren. Efter att själv ha jobbat med större affärer i flermiljonersegmentet under många år, vet jag att det inte riktigt funkar att sälja på det sätt som man gör mot konsumenter eller mindre företag med varor som inte kostar så mycket.

Ett av mina favorithatobjekt inom försäljning, är bilförsäljare. Dessa individer är förutom fantastiskt dåliga säljare, även oetiska och lever upp till sitt rykte som krängare. Mer om dessa i ett separat inlägg längre fram.

Tänkvärt
Duktiga säljare däremot har en egenskap som är väldigt tydlig: De framstår inte som säljare.

 

Oliver Lopez

Mest läst