Jag har under flera år jobbat med det jag kallar för insiktsförsäljning. Detta är ett område som växer mer och mer, framförallt i USA. Den stora skillnaden kan man säga är att vi vet väldigt mycket mer om våra kunder innan vi ens har träffat dem. Jag anser det lite förlegat att applicera SPIN eller Solution Selling som den enda metodiken för att driva en affär. Trots detta finns det företag som jobbar på detta sättet...
Att vara påläst och ha stor kunskap om kundens bransch, utmaningar och konkurrenter är idag en förutsättning för att kunna sticka ut i mängden. Det har länge diskuterats om SPIN, Solution Selling och andra beprövade säljmetodiker är den rätta metodiken. Vissa företag jobbar dessutom uteslutande med metodikerna som en grund för vad de gör - fastän det var 20 år sedan vi började prata t.ex. Solution Selling. Är ert företag unikt? Sätter ni kunden i centrum? Bra, men inget nytt under solen.
Frågor att ställa sig:
- Vilken typ av försäljning driver ditt företag?
- På vilket sätt är just ni annorlunda?
Vill du bolla försäljningsstrategier? Boka gärna en kort konsultation med mig så ger jag gärna lite input kring hur vi och våra kunder jobbar med försäljning.