Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Att sälja i vertikaler

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Bamboo

Hur segmenterar du din försäljning?

Det finns många olika sätt att sälja på och de flesta är inte helt optimala. Vi kanske börjar med att köpa in en lista med potentiella kunder som vi sedan importerar i ett CRM eller jobbar direkt från excelarket. Utan att tänka mer på det så utgår vi från vårt samtalsmanus och börjar ringa. Vi bokar lite möten som vi sedan genomför på ungefär samma sätt som alltid.

Vissa av företagen är stora, andra lite mindre och ofta är de från olika branscher. Vi kan segmentera på storlek, det är ofta så det går till. Ett team jobbar mot SME (Small & Medium) och ett annat mot Large Accounts. Large Accounts är oftast AM, Account Managers ansvariga för och de riktigt stora jättarna är KAM, eller Key Accounts.

Jag har en idé...

Har någon av er provat att låta teamen jobba per vertikal istället för storlek? Följ med mig nu, för vad jag menar är att ett team kanske jobbar mot IT företag medan ett annat fokuserar på Verkstadsindustrin. Varför i hela världen skulle vi göra så? Det hör ju inte till vanligheterna. Precis...

Att sälja på vertikaler ger oss flera fördelar:

  1. Vi kan lättare relatera till våra kunders verklighet
  2. Vi kan kundens bransch och förstår den på riktigt
  3. Vi kan således leda med kunskap och jobba med Insiktsförsäljning

Frågor:

- Hur segmenterar du idag?
- Är du beredd att prova något nytt?

 

Oliver Lopez

Mest läst