INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Vikten av dina Buyer Personas

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Emelie Svedberg

buyer persona structsales

 

 

 

 

 

Buyer Personas är fiktiva karaktärer som du skapar för att representera dina potentiella kunder. Du kan ha flera Personas som representerar olika segment. Inom Inbound Marketing är Buyer Personas grunden för att du ska lyckas med din kommunikation. Vad du än gör; bloggar, skickar email, nyhetsbrev etc. så ska du ha din Buyer Persona i åtanke och skapa anpassat innehåll baserat på vad som är relevant för din Buyer Persona.

När du skapar din Buyer Persona behöver du få svar på följande frågor:

Vilken är deras demografiska information?
Exempelvis: Är de gifta? Vad är hushållets inkomst? Var bor de? Är de män eller kvinnor? Har du barn? Ålder? Denna information kommer hjälpa dig att skapa en tydligare och personligare bild av dina buyer personas.

Hur ser en dag i deras liv ut?
Ta reda på hur de spenderar sin dag på jobbet och hemma. Vad gör de på sin fritid? För att få en ännu tydligare bild av din Buyer Persona är det bra att hitta ett foto som representerar personen.

Vad jobbar de med?
Ta reda på vad de jobbar med och vilken nivå av senioritet de har. Har de möjlighet att själva ta beslut eller behöver de prata med sin chef för att köpa in produkter/tjänster?

Vad har din Persona för problem?
Vilka utmaningar och problem har din Buyer Persona? Hur påverkar det deras liv? Försök fundera ut hur de känner inför dessa problem och utmaningar.

Vad värderar din Buyer Persona mest och vad är deras mål?
När du känner till deras problem är det lättare att ta reda på vad som är viktigt för dem. Vad är det som skulle kunna göra personen riktigt exalterad av din produkt eller tjänst?

Var söker de information?
Om du ska marknadsföra eller sälja till din person är det viktigt att du förstår var de konsumerar information. Är de på nätet, läser de tidningar osv? Om de är på nätet vad gör de där, vilka sociala medier och sajter finns de på? Googlar de information? Fundera över vilka de litar på mest, är det vänner, familjen, kollegor eller branschexperter? Om du vet var de söker information så kan du se till att vara på dessa ställen och där skapa förtroende.

Vilken upplevelse letar de efter när de ska köpa dina produkter och tjänster?
Vill de ha mycket kontakt med en säljare på telefon eller i möte, eller föredrar de att söka information på egen hand. Ta reda på personens behov.

Vilka är dina Buyer Personas största funderingar när de ska köpa dina produkter eller tjänster?
Om du i förväg funderat på vad dina Buyer Personas funderar på vid köp av dina produkter eller tjänster kan du i förväg förbereda svar på dem och kan redan i research-fasen förse dem med den informationen.

När du specificerat all denna information om din/dina Buyer Personas så ska du alltid ha en av dessa i åtanke när du skapar din kommunikation via ex. blogginlägg. Rätt innehåll till rätt målgrupp helt enkelt! Försök gärna vara personlig genom att nyttja den information du har om din Buyer Persona.

Ladda ner en mall för hur du skapar din Buyer Persona här samt ett exempel på hur en sådan kan se ut.
Hämta din Buyer Persona Mall

Emelie Svedberg

Mest läst