En marketing funnel är den "tratt" som våra potentiella köpare rör sig genom innan de blir kunder. Denna funnel bör fyllas med erbjudanden som är anpassade till var besökaren befinner sig i sin köpprocess.
Hur bör våra erbjudanden se ut?
Inom Inbound Marketing som vi har konstaterat är en viktig del i vår kommunikation med kunde och prospekts, jobbar vi med tre olika nivåer av insikter:
- Översta nivån – Här är det Whitepapers, Checklistor och liknande information vi delar. Detta för kunder som är lite nyfikna på oss men inte vill agera mer just nu.
- Mellansegmentet – Webinars, frukostseminarium eller E-böcker med mycket nyttig information kan vara sådant vi delar här. De prospekts som befinner sig här har kommit en bit i sin köpprocess och vill veta lite mer. Här har vi även rätt att kräva lite mer av kunden som t.ex. titel eller företagsnamn
- Slutnivån – Här är vårt mål att konvertera besökarna. Vi som jobbar med komplex försäljning gör ju naturligtvis inga avslut på denna nivån men med saker som t.ex. boka möte med oss eller en offertförfrågan visar vårt prospekt att de är redo att ta nästa steg och konvertera. Konvertera är för vissa företag en försäljning men i vår komplexa värld är det sällan det.
Hoppas att detta hjälpt dig att komma lite vidare i din egen Inbound-utveckling.