Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Intäktsrapportering - En utmaning för växande SaaS bolag

Många SaaS-bolag kämpar med att åstadkomma full spårbarhet och transparens i sina intäktsströmmar. De har svårt att fakturera enligt ingångna avtal och få fram relevanta och korrekta finansiell nyckeltal,” säger Martin Kåver,...

Erik Sandell

  • 24 jan 2024
  • 4 min läsning

Att vara effektiv som säljare - del 1 (mailhantering)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

 

Jag har nog nämnt begreppet GTD här tidigare på bloggen och nu tänkte jag utveckla detta lite mer. Jag har själv jobbat med konceptet i 6-7 år och det fungerar verkligen. Detta är även någonting som ingår i våra säljutbildningar.

GTD står för Getting Things Done och David Allen är konceptets grundare. Du kan läsa mer om detta här. I korthet handlar det om att effektivisera sitt liv med smarta hjälpmedel och det handlar om listor.

Att t.ex. ha en lista som heter @samtal gör det lätt att ta fram telefonen om man har en stund över och vill ringa. Det blir lite svårare om man har en lista med alla möjliga saker som att köpa mjöl, boka möte med x eller brainstorma inför mässan. Just det jag skulle visst ringa någon med...

I detta första avsnitt av flera olika som utgår ifrån en säljares vardag tänkte jag börja med att attackera mailhanteringen. Hur många mail har du just nu i din inbox. Hur många borde inte ligga där och framförallt, hur många vet du inte exakt vad nästa steg är?

Min inbox är helt tom varje fredag innan jag går hem från jobbet, oftast är det under en vecka inte fler än 10 mail i den. Enligt GTD läran så har jag mappar som heter @waiting, @single actions, @read/review. I övrigt har jag t.ex. mappar som heter kunder, produktutveckling, säljmaterial etc. Alla mail har sin plats och med organisation blir det mycket lättare att hitta saker.

I @waiting ligger skickade mail som jag väntar på uppföljning på, i @actions mail som behövs som underlag för något jag ska göra. Dessa kan även ligga under kundmappen om jag har en sådan. @Read/Review är parkering för intressanta mail som jag vill läsa vid ett senare tillfälle.

Så fort du har öppnat ett mail måste du agera på det! Du får inte öppna det, läsa och sedan stänga det för att låta det ligga kvar i inboxen. En bedömning bör göras enligt följande: Ska du agera på det, ska du delegera det eller ska du ta bort det?

Testa ett tag och se hur det fungerar och om du bara väljer en sak så är det @waiting mappen, det kommer göra underverk i din hantering, du kommer få kontroll och andra kommer att uppleva att du inte låter någonting falla mellan stolarna.

Mest läst