Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

ICA eller Lidl?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 18 okt 2011 1 minuters läsning

 

Ibland kan det vara intressant att ta en titt på hur olika företag marknadsför sig och jämföra detta med sitt eget.

Tittar man på ICA så står dom för (enligt min högst subjektiva åsikt):

- fräscha butiker
- dyrare än Lidl
- siktar in sig på "den nya medelklassen"

Lidl har en annan approach, som återspeglar sig i deras marknadsföring. Detta är taget från Lidl:s hemsida:

"En del säger att våra butiker är tråkiga. Vi skulle säga att de är smarta. Mysig belysning, snygga hyllor och skojig teknik kostar pengar. Och i slutändan är det alltid kunden som får betala. Vi har valt bort det. Därför har vi lägre priser."

Visst har man en poäng här. Den som handlar på ICA, vill kanske å andra sidan ha en mysigare belysning, en trevligare stund när man handlar. För detta är man beredd att betala pengar.

Jag handlar själv på ICA och gör väl ingen hemlighet av det. Nu bor jag inte i stan men hade jag handlat på NK om så vore fallet? Kanske inte, för jag tycker inte att deras priser återspeglar sig i butiksmiljön.

Detta kan man spinna vidare på. Jag handlar gärna kött över disk, medveten om att det är mycket dyrare. Samtidigt har jag ibland kommit över riktigt bra kött på ICA, till halva priset mot "finköttet".

Vad tycker ni läsare? Handlar ni på ICA eller Lidl?

Glöm inte att dela detta inlägg!