Komplex B2B-försäljning

Jag är ingen säljare...

Oliver Lopez
Oliver Lopez 24 okt 2011 2 minuters läsning

Många gånger har jag hört just denna kommentaren. De flesta verkar tro att säljare, det kan inte jag bli eller vara. Jag är inte tillräckligt "pushig" och jag är alldeles för ärlig. Under mina år inom försäljning har jag fått kommentarer om säljare som oftast är helt felaktiga.

För att ställa detta tillrätta tänker jag ägna detta inlägg till att berätta hur säljare är (synpunkter på detta mottages gärna och med risk för att andra säljare inte vill hålla med så kör jag nu igång).

Påstående: En säljare är en person som lurar sina kunder
En säljare är en person som använder gällande regelverk och förutsättningar till sin egen fördel.

Påstående: En säljare pratar omkull sina kunder och är bra på att argumentera
En säljare ÄR bra på att argumentera för sin produkt/tjänst men en duktig säljare pratar betydligt mindre än han lyssnar. Först när han vet vad kunden har för utmaningar, kan han anpassa sitt erbjudande.

Påstående: Jag är ingen säljare
ALLA är säljare på något vis. Den som inte tror på det kan ju fundera på hur han fick sitt senaste jobb, eller fick sin kompis att gå med i samma gym för att dom skulle kunna träna ihop.

Påstående: Jag är inte social nog för att kunna jobba som säljare
Häri ligger en sanning även om det inte alltid är ett krav. Ju mer utåtriktad du är, desto mer kommer du att kunna hantera att driva processer, stå i centrum och vara kuggen i att din arbetsgivare når sina mål och levererar resultat. Säljer ni ingenting finns inga intäkter och till slut inget företag kvar.

Det går dock att lyckas som säljare även om man är mer introvert och analytisk t.ex. Det hela handlar om vem din kontaktperson på andra sidan är. Inom försäljning handlar det i slutändan om personkemi och relationer, oavsett vad du säljer och i vilken bransch.

Påstående: Säljare har det bra, dom jobbar knappt och tjänar mycket pengar
En av mina favoriter - Om säljyrket är så enkelt, varför jobbar inte alla som säljare då? Det kan verka som att säljare glider omkring, aldrig är på kontoret. Ibland kan det vara så. Har säljaren levererat mot sin budget anser jag att det är hans fulla rätt. Är han inte på kontoret så är han hos kund. Är han inte hos kund så använder han sin tid på ett effektivt sätt.

Är det så att han verkligen bara glider utan att sköta sitt job, så lär han inte bli långvarig och inte heller har han tjänat massor av pengar. Säljyrket är mycket upp och ner, ibland är man hjälte och ibland är man inte så sugen på det kommande säljmötet. Ta en titt på era säljare framöver. Vem syns och hörs mest? Jämför honom/henne när det går bra respektive dåligt. Du kommer se skillnad.

 

Glöm inte att dela detta inlägg!