Förr i tiden och det är några år sedan nu, så var jag en säljare som alla andra sett till hur jag organiserade mig. Jag hade ett skrivbord där jag hade “min egen” ordning och visste alltid var allt var om jag behövde det... elller?
Jag kunde även sitta länge och leta i mina mailmappar efter det där mailet jag skickade förra veckan och som jag vet att jag sparade, bara jag nu kommer ihåg var...
I bilen på väg till ett möte kunde jag komma på att jag visst hade glömt av att skriva ut informationen om kunden som låg i mitt CRM system för att kunna driva mötet bättre (i de fall jag drev mötet, oftast blev det kunden som tog kommandot eftersom jag inte hade någon tydlig agenda). Detta hände i de fall det överhuvudtaget låg någon info i systemet, vilket var långt ifrån alltid.
Idag är jag helt annorlunda. Jag känner mig inte lugn om det är stökigt på skrivbordet, jag blir stressad om jag inte har en tom inbox i malen. Varje fredag innan jag lämnar kontoret har jag 0 mail i min inbox. Detta betyder inte att jag lagt mailen i en annan mapp utan att sortera eller hantera detta, utan mailen ligger i de mappar de ska ligga i för att jag ska kunna veta var de finns när de behövs.
Jag har tydliga listor med tydliga nästa steg, som förenklar min vardag oerhört. I mitt CRM system försöker jag hålla informationen uppdaterad så nära 100% man kan komma. Under veckorna kan det bli lite kaosartat men då använder jag min veckogenomgång för att styra upp detta, ibland en gång, ibland flera gånger per vecka.
Less är verkligen more och tänk på detta: Ju mer uppstädat och rent du har i ditt liv, desto mer kreativ kan du bli. Hur kreativ och påhittig blir man gällande vad man skall äta till middag om disken från gårdagens middag ligger framme?