Komplex B2B-försäljning

Motivation

Oliver Lopez
Oliver Lopez 30 nov 2011 1 minuters läsning

Hur kan vi bli bättre på att motivera säljare, dom som faktiskt gör affärerna därute?

Jag har varit på många olika jobb och uppdrag som säljare och affärsutvecklare t.ex. och ofta förvånats över hur lite morot man ger sin säljkår.

Visst har det funnits säljtävlingar men oftast har dessa lyst med sin frånvaro. Nu menar inte jag dammsugarvarianten där den som “trycker” in flest möten, bra som dåliga, får en gratis lunch... Jag pratar om seriösa säljtävlingar med riktigt bra priser!

Varför inte sätta upp en “hit-list” på bolag vi vill träffa och premiera de säljare som lyckas boka x möten på denna listan inom en viss tidsperiod? Ett annat alternativ är att de säljare som gör sin budget (t.ex. på kvartalsbasis), får automatiskt en bonus utöver sin provision, en resa eller en teknikpryl om man gillar detta?

Jag har själv verkat inom amerikanska organisationer där den bästa säljaren under föregående kvartal fick köra en Porsche i ett halvår. En annan fick en Rolex för att han sålt bästa under året.

Vi behöver inte alltid lyfta det till den nivån, även en liten belöning som en övernattning för två på ett schysst hotell med middag inkluderad kan vara morot nog att göra den där sista affären. Detta utöver den rörliga lönen man har som säljare. Det känns överflödigt men en notering är även att inom vissa säljorganisationer får säljaren aldrig tjäna mer än VD. Ok? För att?

En rörlig lön skall vara motiverande men inte utgöra så stor del så att man är fullständigt beroende av den.

Däremot ska det bli en ordentlig utväxling då man går över budget.

Fast vs rörlig lön kommer i ett annat inlägg.

Glöm inte att dela detta inlägg!