Jag har tagit mig friheten att ifrågasätta och tycka till om vissa roller hos er företagare därute och här kommer listan på vad jag anser att rollerna står för idag:
Sales Director
Denna position kan ofta innhas av en person som sitter någonstans emellan högsta ledning och säljteamet. Det klassiska uttrycket sparka neråt och slicka uppåt kan appliceras här hos personer som har missuppfattat rollen helt. En Sales Director sitter ofta och rapporterar försäljningen från en större grupp eller marknad upp mot ledningen men har sällan någon som helst kontakt med verkligheten själv.
Sales Manager
Försäljningschefen är tyvärr oftast en duktig säljare som blivit befodrad till chef, vilket innebär att arbetsgivaren har tappat sin bästa säljare och fått en oorganiserad försäljningschef, grattis!
Det är väldigt lätt att hamna i adminträsket och förbli där. Fast men en hög fast ersättning finns ju inga incitament längre på att driva försäljning som innan.
En tanke med att befodra de bästa säljarna är ofta att man vill att dom skall dela med sig av sin kunskap till resten av säljteamet. Undersökningar har däremot visat att dessa toppsäljare vet hur man levererar resultat men kan inte överföra detta till andra.
Key Account Manager
Fantastiskt, nu har du lyckats, för som vanlig säljare är du inte mycket värd i Sverige. Är du däremot KAM, då har du nått toppen.
Det är bara att gratulera, för nu kan du luta dig tillbaka och ta emot inkommande ordrar. Det är ju ditt jobb och det är ingen som kommer kräva att du ska ut och sälja på nya kunder, det gör ju “säljarna”. Det ligger under din nivå nu...
Är det någon roll som jag vill förändra radikalt så är det KAM:en. Ofta hittas denne individ i en skyddad värld då han sitter och förvaltar sina befintliga kunder när hans brothers in arms är ute på slagfältet. På inget sätt menar jag att vi inte ska bry oss om dessa kunder (det kostar 10 ggr så mycket att dra in en ny kund mot att behålla en)... MEN...
Det jag vänder mig emot är att det är lätt att tappa säljdriv och skylla på allt admin man har, på så sätt slipper man boka nya möten och man undviker att sätta sig vid...brrr.. TELEFONEN! Detta hemska verktyg som många av oss säljare är så rädda för. Om mötena ändå kunde boka sig själva.
Sales Executive
Titlarna varierar men dessa är säljare som är ute och “sliter sula” på ren svenska. Nykundsbesök, bryta ny mark och sno kunder av konkurrenter. Den känslan du får när du har fått över en kund från din störste konkurrent är “priceless” för att citera en känd reklam.