Komplex B2B-försäljning

Förhandling - ur en 3-årings perspektiv (och att hantera invändningar)

Oliver Lopez
Oliver Lopez 01 dec 2011 1 minuters läsning

förhandla

Att aldrig ge upp faller sig naturligt för säljare.

Alla vi som jobbar med försäljning vet att det krävs ett antal nej för att kunna få ett ja. En gammal klyscha som fungerar även idag.
Låt oss ta ett exempel ur verkligheten. En mamma är på ICA och handlar med sin dotter, som är tre år gammal.

- Mamma, kan jag få godis?
- Nej, det får du inte

(nej nummer ett)

- Men snälla mamma kan jag inte få det, snälla?
- Nej sa jag!

(nej nummer två)

- Men mamma jag vill ha godiset!
- Nej har jag sagt N-E-J... Nej!

(nej nummer tre)

Nu är det dags att ta reda på varför vi inte får något godis... Förhandling...

- Men, varför får jag inget godis?
- För att då kommer du inte äta maten
- Men mamma... jag lovar att äta godiset efter maten om jag får det, snälla snälla?

Nu står mamma där med matkassar och funderar, samtidigt som hon tittar på kvittot och packar ner maten i kassorna.

Som i all förhandling gäller det att se till bådas bästa, om mamma nu säger jag till sin dotter så har hon inte tappat ansiktet inför de som står i matkön, eftersom hon säger att:

- Ok men du måste äta maten först, godiset får du efteråt, ok?
- Ok, säger lilla dottern med ett stort smile på läpparna. Hon har precis genomfört sitt livs första win-win.

Vill du bli bättre på att förhandla (med dina kunder)? Passa på att bli ägare till vår gratismall för förhandlare.

 

Glöm inte att dela detta inlägg!