Komplex B2B-försäljning

Hur ser din presentation ut?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 06 dec 2011 1 minuters läsning
Powerpointspöket har härjat i mången konferensrum genom åren. Vem känner inte igen sig i besökaren som slänger upp sina 35 slides och trycker igenom dessa på vinst och förlust. Att han säger samma sak som står på bilderna är inte heller ovanligt. Dessutom är det oftast bara ren text på hans slides
Här passar det sig att ställa frågan: om du ska berätta det som står på powerpointsliden, varför är du ens på mötet? Skicka en presentation och följ upp någon vecka senare. Du behövs inte på mötet!
Försök att jobba med bilder som illustrerar det du vill säga. Ta gärna med utskrivet material på det du pratar om eller maila en .pdf till kunden. Gör dock detta efter mötet. Skickar du denna informationen innan, riskerar du att deltagarna sitter och läser innantill under din presentation.
Här följer lite tips och tankar att ha med när du bygger din presentation:
- en normal människa hinner vanligen med 10-12 meningar per minut
- försök att ha bilder istället för text (vid text, ha en mening per slide)
- varje slide bör ha en bild, ett ord, eller ett uttryck, i vissa fall max 3 punkter
- behöver du 50 slides så gör 50 slides, det är bättre att ha 50 luftiga slides än 10 fulla med text som ingen kan läsa
- gå igenom alla slides och fundera över vad du kan ta bort

Glöm inte att dela detta inlägg!