Är du en av de som sitter och försöker få ihop allting innan julen? Har du en diger lista på saker att göra klart och en mailbox som exploderar? Du är inte ensam. Kommer du att få mer gjort denna sista veckan än under flera veckor tidigare? Troligen och det p.g.a. att vi jobbar mycket effektivare med deadlines än om vi inte har dom.
Varför är det så? Eller en ännu bättre fråga, om det nu är så, varför sätter vi inte upp egna deadlines för att bli mer effektiva?
Jag är den förste att erkänna att jag inte alltid lever som jag lär. Dock försöker jag jobba mer och mer med deadlines och detta är någonting jag kommer att använda mycket mer under 2012. Det är inget nyårslöfte för dessa löften håller man inte ändå. Däremot en bestämd inställning med tro på ett genomförande.
Jag läste ett inlägg på twitter om stress, en länk som
@michaelalphov på
Kompetensakademin hade lagt ut om att tjänstemän jobbar på fritiden och känner sig stressade av detta. Jag vill igen trycka på det faktum att så länge man skiljer jobb och fritid åt så kommer denna stress att bestå. Plus att man måste lära sig att säga nej.
Det är tre bokstäver, ett kort ord men så svårt att säga när det behövs. Vi vill ju vara till lags och inte framstå som att vi inte hinner med. Det slutar tyvärr med för mycket jobb och stress till slut.
Har du förresten en arbetsbeskrivning? Vet du vad som ingår i din "roll"? Om inte blir det ännu svårare att säga nej.