Komplex B2B-försäljning

Time Management - en crashcourse

Oliver Lopez
Oliver Lopez 01 dec 2011 1 minuters läsning

 

Här följer några förslag och tips på hur man kan bli mer effektiv i sitt dagliga arbete. Kanske kan inte alla ta till sig allt direkt men det är min erfarenhet att detta gör mig och många andra mer effektiva:

1. Fokusera på en uppgift åt gången
2. Boka upp "möten" med dig själv i din kalender
3. Gör listor som är lätta att ta fram och fokusera på vid behov
4. Tänk projekt och inte att göra uppgifter
5. Hitta balansen i livet

Fokusera på en uppgift åt gången

Försök att sitta med en uppgift och göra klart denna. Hinner du inte klart så bestäm dig för hur länge du ska sitta med den. En bra måttstock är 1-2 timmar. Gäller det besöksbokning så klarar jag max en timme innan jag behöver paus, sedan kan jag köra igen

Boka möten med dig själv

En kalender är inte bara till för externa möten eller internmöten med kollegor.

Varför inte boka upp dina sessioner med dig själv. Ska du boka kundbesök i en timme? Boka den tiden i din kalender. Ska du skriva en offert till en kund, boka den timmen med. Icke att förglömma, boka upp dina träningspass under veckan, annars blir det lätt så att dom inte blir av.

Gör listor

Ha t.ex. en "telefonlista", en "datorlista" och en "ärendelista". När du är ute på stan, tittar du i din ärendelista och ser vad du behöver fixa. Sitter du med en telefon och har tid över mellan möten eller i bilen så plockar du fram din telefonlista och ringer dina samtal (obs att vissa säljsamtal bör utföras på kontoret med säljstödet och annan info tillgängligt).

Hitta balansen i livet

Förr skiljde jag på jobb och fritid, numera har jag förstått att det bygger på samma principer. Förutsätt att man jobbar med det man tycker om (vilket jag hoppas att alla strävar efter), så är ett samtal alltid ett samtal och ett möte alltid ett möte, oavsett om det är med en kund eller med en kompis. Tid skall avsättas och man skall bestämma var man ska ses.

Glöm inte att dela detta inlägg!