INTÄKTSGENERATORN
struct search
Close Icon (1)

Blogg.

Visa mig:ALLT Arrow (1)

Öppna portarna till ditt content - sluta hindra dina kunder att köpa

B2B-köpare liknar mer och mer B2C - de vill köpa "här och nu" Under ett flertal år nu har vi sett hur köpprocessen inom B2C (Business to Consumer) börjat närma sig B2B (Business to Business) och det sker i en rasande fart. De...

Oliver Lopez

  • 10 sep 2019
  • 4 min läsning

Företagspresentationen - det första intrycket

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus eu orci in est laoreet pharetra. Vestibulum vel nisl lorem. Donec pharetra, dui non iaculis rhoncus, lacus mauris condimentum velit, ignissim.

Oliver Lopez

Hur kommer det sig att de allra flesta företagspresentationer är uppbyggda på precis de sätt som inte fungerar alls? Det är lika häpnadsväckande varje gång jag ser att en till synes duktig försäljningschef tar fram en presentation som fokuserar på följande saker:

- Det tekniska budskapet
- Presentation av det egna företaget och dess fantastiska framgångar
- Inga bilder, bara text
- Extremt många slides

Innan vi går in och dissekerar presentationens uppbyggnad vill jag bara nämna några intressanta fakta:

1. Det finns ungefär 300 miljoner powerpoint användare i världen
2. I detta ögonblick pågå ungefär 1 miljon presentationer
3. Större delen av dessa är förskräckliga

Det vi bör fråga oss är varför vi har tagit fram vår presentation. Vilken av dessa tre anledningar är den som drivit dig:

- Du ska förmedla information
- Din chef har tvingat dig
- Du vill göra skillnad och förmedla ett budskap

Jag hoppas att du har valt nummer tre, för om det är t.ex. det första alternativet föreslår jag att du gör en pdf med informationen och inte använder Powerpoint eller liknande verktyg. En gång för alla: Powerpoint skall förmedla en frågeställning, tankeställare, väcka nyfikenheten med hjälp av bilder, inte i punktform.

Till nästa gång du tar skapar en presentation, försök jobba efter dessa "regler":

1. En tanke, intresseväckare, poäng per slide
2. Håll dig till få matchande färger
3. Om möjligt håll dig till en font, eller max ett par olika
4. Använd foton, inte cliparts

Problemet med powerpoint är att det har uppfattats som någonting i likhet med word, fast med skillnaden att detta används när man skall maila information eller presentera saker för en större grupp.

Då frågar ni kanske hur man ska göra om man vill sprida sin presentation till folk som inte var med under mötet? Ja, det är DÅ man använder word eller pdf för att skriva ner punkter som togs upp.

Det du tänker berätta skall inte stå på skärmen när du presenterar, du vet väl att folk läser snabbare än dom lyssnar på vad du har att säga? Det är helt ok att köra en bulletpoint presentation på 50 slides med bara tex men se då till att lämna presentationen i rummet och åk sedan tillbaka till kontoret, för du behövs inte längre!

Hur många av er läsare känner er träffade i det jag just har skrivit?

Oliver Lopez

Mest läst