Är stress bra för din försäljning?
Stress, är detta bra eller dåligt för din försäljning? Det enklaste och mest naturliga svaret är kanske att det inte är bra men jag tror att viss stress snarare hjälper än stjälper.
Säljare jobbar normalt sett mot en bestämd budget, detta innebär att de oftast har en viss inbyggd stress i sig. Vad jag menar är att en lagom nivå på stressen utvecklar säljare och det är bra att ha ett mål att jobba mot.
På samma sätt kan säkert många av er läsare relatera till när man har en deadline och när man inte har en. När är man mest stressad och när får man mest gjort? Blir däremot stressen ohanterbar så fungerar den som en blockering och ingenting blir bra gjort.
Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är med detaljer som att inte skicka offerter med stavfel, eller ringa tillbaka på tisdagen om man har lovat att göra detta. Risken med att vara för stressad är att just sådant händer och det är varken bra för dig eller ditt företag.
Ett sätt att förebygga stress och jag betonar ordet förebygga, är att planera sina dagar och jobba efter en bestämd struktur. Detta underlättar avsevärt. Som Steven Covey har definerat så finns det 4 kvadranter:
1. Viktig och akut
2. Viktig men inte akut
3. Inte viktig men aktut
4. Inte viktig och inte akut
Var tror du själv att du befinner dig? Svaret är i nummer 3 och i allra värsta fall nummer 4. Målet är att hålla sig i nummer 1 och det gör man genom att planera.
Varför hamnar vi i nummer 3? jo, för att vi tar an oss det senaste och lyssnar på den som skriker mest. Vi vet även att dessa "krav" inte alltid är viktigast, inte för dig...