Funkar bloggande fortfarande för att driva trafik?
JA! Att blogga (på ett målinriktat sätt) funkar precis lika bra idag som det gjorde för 5 år sedan.
NEJ! Bloggande har aldrig fungerat för att öka din försäljning, så som de flesta använder det.
Läs vidare så ska jag förklara vad jag menar och hur du kan använda bloggande för att faktiskt öka din försäljning.
För 5 år sedan upptäckte jag magin av att blogga. Jag läste lite om det, och kunde inte tro att det var sant. För att testa startade jag fejk-sidan www.whythiswhythat.com. Här letade jag upp populära sökord på Google, och bloggade om dem. Några av mina "mästerverk" inkluderar bloggposter som Why does coffee make you pee so much, Why do cats only feel contempt? och så klart Why are the Kardashians famous?.
Tro det eller ej, men dessa tre bloggposter får över 300 besök per månad. Utan marknadsföring, och allt innehåll är påhittat. (Vid ett tillfälle länkade någon av från Reddit till posten om de spinnande katterna, som då fick tusentals besök på någon vecka.)
Jag insåg att de otroliga resultaten jag hade uppnått för min dåvarande arbetsgivare (jag gav dem över 30 leads per månad - och det bara fortsatte att öka) inte var en slump. Det här fungerade verkligen!
Bloggande genererar fortfarande trafik
Jag läste precis en rykande färsk rapport av Moz som handlar om vad som fungerar och vad som inte fungerar inom SEO. Här är (fortfarande, ska jag tillägga) de tre viktigaste faktorerna:
- Bra inkommande länkar till din domän
- Bra inkommande länkar till specifika sidor
- Bra nyckelordsoptimerade sidor och att innehållet på sidan är relevant.
Det fanns ett antal andra faktorer (det gör det alltid) men de är inte viktiga (de är de aldrig). Fokusera på dina topp 3 så har du en bra heuristik för framgång.
Så, summa summarum, vad ska du göra för att få mycket trafik till din hemsida? Svaret är: Samma som för 5 år sedan! Nedan är en bra formel.
Formel för att bloggen ska driva trafik
Gör det här så kommer du att få mycket trafik till din hemsida. Trafiken kommer att fortsätta öka, år efter år, och när du kommit till en kritisk nivå av trafikgenererande bloggposter kan du slappna av och låta trafiken öka av sig självt:
Steg 1: Sätt din trafikgenererande bloggstrategi
Förstå dina personas och vad de söker på i olika steg av sin köpprocess.
Förstå vilka problem de tror att de har om de söker på dessa termer. Lista sen ut vilka problem de faktiskt har om de har sökt på de termerna. Och lista sen ut hur du kan skriva för att utbilda dem i vilka problem de faktiskt har på ett tilltalande sätt. Detta är contentversionen av insiktsförsäljning.
Men glöm inte bort den allra viktigaste komponenten: Sätt en plan att för varje 3-4 månader analysera och revidera din strategi. Det du tror idag gällande kundernas "trodda" och "faktiska" problem samt hur du ska utbilda dem på ett tilltalande sätt kommer att visa sig vara felaktigt när du har pratat med några leads och insett vad de faktiskt tror. Utan detta kontinuerliga lärande och reviderande kommer du att springa jättesnabbt i fel riktning.
Steg 2: Börja blogga och driv trafik
Efter att du satt din initiala strategi (tills nästa analys och genomgång) är det dags att börja exekvera! Släpp alla galna idéer, alla häftiga processer, och alla nya verktyg. Sätt dig ner 1-3 gånger i veckan (ju fler, desto bättre, speciellt i början), och skriv, skriv, skriv:
- Välj ut en sökterm du vill fånga in
- Brainstorma intressanta saker du kan skriva om för varje sökterm ("trodda" och "faktiska" problem för en sökterm och hur du ska utbilda dem)
- Kladda ner dina tankar i en bloggpost
- VIKTIGASTE PUNKTEN: Nyckelordsoptimera din bloggpost (t ex sätt och ändra rubriker så att söktermen i fokus finns med)
- OCKSÅ LIKA VIKTIGT: Läsaroptimera din bloggpost med bibehållen nyckelordsoptimering (gör den så trevlig att läsa samtidigt som du faktiskt tar läsaren som sökte på just det nyckelordet till nästa steg i deras mentala köpresa)
Men kommer din trafikdrivande blogg att sälja något?
Och här kommer vi till varför jag i första stycket sa att NEJ, din blogg kommer fortfarande inte att öka din försäljning. Oavsett hur många besökare den får.
I alla fall inte av sig självt.
Men som en integrerad komponent i en hel säljprocess, där en säljoptimerad hemsida, ämnes- och personspecifika kampanjflöden och en integrerad säljprocess som går ut på att ge insikter är andra komponenter är andra komponenter i en hel säljprocess. Då blir bloggen en oumbärlig del i din säljprocess, och du kommer inte att kunna sälja utan den.
Hur ser en sådan ut och hur bygger du den då? Det kommer vi till i en ny bloggpost snart. Prenumerera på vår blogg nu genom att fylla i din email högst upp i högerspalten så får du den. Eller varför inte klicka på knappen nedan så kan jag berätta det för dig i telefon?
(Ser du vad jag gjorde där? :-) )
Klicka nedan nu: