Komplex B2B-försäljning

Har du koll på dina kunder och prospekts?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 25 jan 2012 1 minuters läsning

Hur bevakar du idag dina största kunder och prospekts? Kanske ligger detta på marknadsavdelningen att tillhandahålla, ,en även om så är fallet bör du ta ett eget ansvar för detta. Det är du som ska sitta ute hos kunden och berätta varför just du är den han ska välja.

Genom att bevaka vad som händer hos dina kunder men även i deras bransch, får du en större förståelse för hur dina erbjudanden passar in just nu.

Jag träffade precis Peter Wilén på Säljande Beteende tidigare idag, som berättade om hur han tappade en affär för många år sedan efter att på fredagen skickat en offert och på måndagen läst på löpsedlarna hur kunden sa upp flera tusen anställda. Snacka om dålig timing!

Detta är dock inte helt ovanligt även om ovan nämnda exempel är extremt. Det är alltid externa faktorer som påverkar hur våra kunder agerar, det är framförallt i många fall detta som gör att kunden går från att vara trogen sin nuvarande leverantör till att börja titta på dig som ett alternativ (duktiga säljare vet även att det är dom som skapar detta läget).

Hur håller vi då koll på vad som händer hos våra kunder/prospekts? Det finns några lösningar som är gratis och väldigt bra:

  • Google Reader (här håller du koll på nyhetsflöden från olika sajter du själv väljer (rss)
  • MyNewsdesk (nyhetsvbevakning press releaser)
  • Företagens egna hemsidor
  • Konkurrenters hemsidor

Vad tycker ni? Saknas det något på listan?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Please upload the image
Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning

Vi är annorlunda

27 maj 2014
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Tre saker som inte fungerar med din försäljningsprocess

30 jun 2016
Oliver Lopez Oliver Lopez
Please upload the image
Inbound Marketing

Vilket syfte fyller vår hemsida?

27 okt 2015
Yusuf Hasanogullari Yusuf Hasanogullari