Hur bevakar du idag dina största kunder och prospekts? Kanske ligger detta på marknadsavdelningen att tillhandahålla, ,en även om så är fallet bör du ta ett eget ansvar för detta. Det är du som ska sitta ute hos kunden och berätta varför just du är den han ska välja.
Genom att bevaka vad som händer hos dina kunder men även i deras bransch, får du en större förståelse för hur dina erbjudanden passar in just nu.
Jag träffade precis Peter Wilén på Säljande Beteende tidigare idag, som berättade om hur han tappade en affär för många år sedan efter att på fredagen skickat en offert och på måndagen läst på löpsedlarna hur kunden sa upp flera tusen anställda. Snacka om dålig timing!
Detta är dock inte helt ovanligt även om ovan nämnda exempel är extremt. Det är alltid externa faktorer som påverkar hur våra kunder agerar, det är framförallt i många fall detta som gör att kunden går från att vara trogen sin nuvarande leverantör till att börja titta på dig som ett alternativ (duktiga säljare vet även att det är dom som skapar detta läget).
Hur håller vi då koll på vad som händer hos våra kunder/prospekts? Det finns några lösningar som är gratis och väldigt bra:
Vad tycker ni? Saknas det något på listan?