Allteftersom tiderna förändras och nya verktyg som twitter, linkedin, google m.fl. växer fram, förändras även din roll som säljare. Hur ser dina kunder dig i din roll som affärsman, var på stegen finns du? Här följer en kort summering om de olika nivåer man kan befinna sig på:
- Om du kan dina produkter, är du en mänsklig katalog
- Är du duktig på dina tjänster hur dessa fungerar, så är du en tekniker
- Kan du matcha dina produkter och tjänster mot kundens behov? Ja, då är du en säljare
- Om du känner till kundens utmaningar och affärsmodell, då är du en konsult
- Har du kunskap om kundens bransch, utmaningarna och utvecklingen i densamma och även koll på kundens konkurrenter, då är du en expert
Dit utvecklingen är på väg idag, kommer säljare få lämna plats åt experter. Idag kan en kund på 5 minuter ta reda på det mesta om ditt företag, dina produkter och dig! Så det sista som behövs på ett möte är en genomgång av hur bra ditt företag är och hur bra produkter ni har.