Komplex B2B-försäljning

Och du kallar dig själv säljare?

Oliver Lopez
Oliver Lopez 19 jan 2017 3 minuters läsning
och-du-kallar-dig-själv-säljare-puff

Känner du dig träffad av inlägget så ber jag om ursäkt. Det innebär dock att det kanske kan finnas utvecklingspotential i ditt säljarbete... :)

Låt oss titta på hur din vardag som säljare ser ut och sedan försöker vi hjälpas åt att lyfta dig till nästa nivå. Det finns ingen plats för självgodhet längre och nej, du är inte bättre än alla andra säljare bara för att du har hållit på i 20 år nu.

 

Vi lever i en värld som förändrats - dramatiskt

Under de senaste åren har det hänt mycket inom området försäljning. När internet var i sin linda hade vi fortfarande stora fördelar gentemot våra potentiella kunder. Under de senaste åren har detta försprång minskat avsevärt. Affärsvärlden har förändrats och med den våra kunder. De enda som inte har förändrats är många av oss som jobbar med försäljning, varför är det så? 

 

Saker vi säljare gör och tänker (och borde sluta med genast!)

Säljare är enastående individer i grund och botten, personer som jag kan identifiera mig fullt ut med! De senaste åren har jag däremot känt att jag börjar bli lite otålig när det gäller hur vissa säljare jobbar. Låt mig räkna upp några klassiska antaganden (för vi säljare älskar att antaga saker), som är livsfarliga för vår framgång.

  1. Kunderna vill höra om vårt företag och våra referenser under det första kundbesöket
  2. Våra produkters funktionalitet och prestanda (eller våra tjänsters förträfflighet) kommer att särskilja oss från konkurrenterna
  3. Jag har jobbat med försäljning i hela mitt liv, jag behöver inga mallar, listor eller andra förberedelser
  4. CRM är onödigt, jag har koll på läget
  5. Det gör inget om jag överlovar och underlevererar, det gör konkurrenterna med, annars tappar jag ju affären?
  6. Jag går på känsla, det brukar lösa sig ändå
  7. Säljutbildning? JAG borde utbilda i försäljning med min erfarenhet
  8. Mötesbokning, det tar jag när det blir lite tid över. Det är så mycket med strategier, offerter etc och någon måste ju ta hand om kkunderna om de blir missnöjda?

Här kommer några exempel ur verkligheten och facit på våra resultat om vi fortsätter att resonera som i mina exempel tidigare.

  1. NEJ, NEJ, NEJ - sluta upp med att sätta dig själv och dina produkter först. Jag är så trött på att lyssna på alla dessa säljare som är egocentrerade och inte tillför något som helst värde! Jag vill lära mig någonting under mina möten med säljare, jag vill få nya insikter!
  2. *SUCK* - Vill jag veta något om dina produkter eller erbjudanden kan jag surfa in på er hemsida eller prata med min kontakt som redan använder era tjänster, där får jag sanningen till skillnad från om jag pratar med en säljare - på riktigt.
  3. Du tror inte att det har hänt saker inom försäljning de senaste åren som inte du kände till när du började sälja? Hur mycket jobbar du med Social Sellling? Använder du LinkedIn för att göra affärer? Känner du till begreppet Inbound Marketing? Skapar du värde online för att sedan ta dialogen offline? Bygger du upp ditt nätverk på LInkedIn? Om inte, varför inte?
  4. Tror du fortfarande att det bara finns dåliga och statiska CRM system på marknaden? Tänk om, du har missat mycket... Framförallt att det egentligen inte alls handlar om systemet.
  5. Konkurrenterna lovar även de att återkomma vid en viss tidpunkt, precis som de lovar att skicka offerten efter samtalet. Har du tänkt på hur du skulle uppfattas om du var den som INTE agerar som alla andra? Har du tänkt på vad det skulle innebära om du till skillnad från 80% av säljarna faktiskt ringer eller mailar när du har sagt att du ska göra det?
  6. Absolut, är det därför du har en hitrate på 20% i nya affärer? Eller förresten, du kanske inte jobbar med nya affärer (du är ju rutinerad och smutsar inte ner dig med sådant, det är till för juniorer)
  7. Verkligen, du borde berätta för alla hur du springer runt på okvalificerade möten, tar långa luncher, bygger relation och är så ineffektiv som bara du kan vara. Det värsta är inte det, utan det värsta är din brist på önskan att utvecklas.
  8. Vet du, problemet är bara att det aldrig verkar bli någon tid över, visst är det märkligt?

 

Så, nu har jag förmodligen retat upp ett antal av er så jag ber jag er som kan och vill ta till er detta (om ni känner er träffade) att ta en titt på vårt mest lästa inlägg, det kring Insiktsförsäljning. Jag lovar att det kommer att ge dig det försprång du vill ha och att det kommer att hjälpa dig lyckas.

Lycka till!

;)

 Guide: Vad är insiktsförsäljning?

Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Inbound Marketing Komplex B2B-försäljning Featured

Är marknadsföring det nya säljet?

15 maj 2021
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Insiktsförsäljning och säljprocessen

12 dec 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Coacha din säljare på rätt sätt

16 sep 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez