Komplex B2B-försäljning

Coacha din säljare på rätt sätt

Oliver Lopez
Oliver Lopez 16 sep 2013 1 minuters läsning

coaching

Jag har tidigare skrivit om coaching här på bloggen. Coaching är ett fenomen som ibland missuppfattas.

En coach är någon som utvecklar säljaren utifrån sina egna förutsättningar och sin potential, inte utifrån en säljbudget.

Det är naturligtvis så att en säljare skall leverera men vi ska vara försiktiga med att koppla coaching sessioner direkt till säljresultat. Under ett coahingsamtal vill vi lyssna med säljaren och ta reda på vad han känner att han saknar för att kunna leverera, vad är det som gör att han inte kan prestera fullt ut. De svar han lämnar är sedan det vi skall vända tillbaka till när vi gör honom ansvarig för sina resultat.

En annan viktig del i coachingen är hur vi själva agerar. Kommer vi sent till möten? Ställer vi in möten? Med de signaler vi sänder ut så är att det är ok för säljaren att komma sent med. Något att tänka på inför nästa coachingmöte:

- Har du ett dokument som du skickar ut till säljaren i god tid innan mötet med frågor?
- Ställer du rätt frågor under själva mötet
- Antar du saker baserat på tidigare erfarenheter?

Jag hoppas du svarade ja på fråga ett och två men nej på fråga tre, fast det är klart du gjorde, eller? Jag vill gärna hjälpa dig som läsare, för din framgång är ju min ;). Därför kan du här hämta ner 20 intelligenta frågor att ställa under nästa coachingmöte med dina säljare.



Glöm inte att dela detta inlägg!

Relaterade inlägg

Komplex B2B-försäljning

Försäljningschef? Hur säkra är dina säljprognoser?

06 sep 2013
Oliver Lopez Oliver Lopez
Komplex B2B-försäljning

Hur du säljer mer genom att sälja mindre

22 mar 2017
Oliver Lopez Oliver Lopez
Inbound Marketing

5 sätt att få sälj och marknad att prata samma språk

07 mar 2014
Oliver Lopez Oliver Lopez