5 sätt att få sälj och marknad att prata samma språk
Oliver Lopez
07 mar 2014
1 minuters läsning
Hur ska vi bära oss åt för att få sälj och marknad att prata samma språk?
- Kom överens om ett SLA mellan marknad och försäljning
Definiera tydliga sätta att kvalificera leads på. Genom att ni har samma synsätt på detta kommer de leads ni genererar att vara mycket bättre kvalificerade och leda till fler affärer i slutändan - Identifiera vad som är ett SQL (sales qualified lead) är
På vilket sätt bestämmer vi vilket lead som är kvalificerat eller inte? Jobbar alla på samma sätt? Sätt upp en mall för kvalificering som gör det lätt för båda avdelningarna att ta beslut. - Sätt mål på antalet SQL per månad
Sätt upp tydliga mål som ni siktar mot. Har vi inget mål blir det inte lika effektivt. Genom att sätta upp mål, kan vi hela tiden förbättra och utvecklas tillsammans. - Jobba med lead nurturing
Alla leads blir inte kunder direkt, även om de är kvalificerade. Se till att finnas med i kundens tankar även om det inte blir affär nu. Enligt en amerikansk undersökning vet vi att av de B2B kunder som visat intresse men inte köper idag, kommer över 80% av dessa köpa inom 24 månader. Se till att du är där när det händer! - Integrera sälj (CRM) och marknad (Marketing Automation)
Vad är vitsen att jobba med två isolerade system? För att få ut det mesta från insiktsförsäljningen, måste vi ha en homogen miljö där leads automatiskt flyttas över till ett CRM för att där bearbetas av säljare. Lika viktigt är det att ta vara på de som inte blir kunder idag, för framtida bearbetning.
Vill du träffa oss för att prata mer kring hur vi hjälper andra företag att hitta balansen mellan sälj och marknad? Skicka iväg ett mail - vi ses gärna och bollar idéer om sälj och marknad.